Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55181
Title: | La violencia intrafamiliar y su efecto en el rendimiento académico de los estudiantes |
Authors: | Zambrano Yaguana, Katherine Del Cisne Salazar Santana, Erika Patricia |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Salazar Santana, E. P. Zambrano Yaguana, K. D. C. (2024) La violencia intrafamiliar y su efecto en el rendimiento académico de los estudiantes [Tesis de Postgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55181 |
Abstract: | Abstract:This research focused on identifying domestic violence and its effect on the academic performance of 8th, 9th and 10th grade students of the Educational Unit César Augusto Salazar Chávez of the Province of Tungurahua, Ambato Canton, Parish Atahualpa, El Pisque Sector. The study was carried out on 66 students, 9 teachers and 4 authorities. Two questionnaires were applied to the students: Familial APGAR defined by Suárez and Alcalá (2014) and the Cisneros Scale (2007). The authorities and teachers are conducted the Macias interview (2017). Data analysis was carried out in EXCEL and SPSS, version 26. The results of the Family APGAR indicate that in 71.2% of the families the operation is normal. Mild, moderate and severe dysfunction is perceived in 22.7%, 3% and 3%, of the families, respectively. The Cisneros Scale showed that 54.9%, 40% and 6.06% of students have been victims of psychological, physical and sexual violence, respectively. The authorities and teachers state that they have observed cases of violence, predominating psychological or verbal violence. In the analyzed sample there is no found statistically significant differences between academic performance and domestic violence. |
Description: | Resumen: Esta investigación se enfocó en identificar la violencia intrafamiliar y su efecto en el rendimiento académico de los estudiantes de 8vo, 9no y 10mo de la Unidad Educativa César Augusto Salazar Chávez de la Provincia de Tungurahua, Cantón Ambato, Parroquia Atahualpa, Sector el Pisque. El estudio se realizó en 66 estudiantes, 9 docentes y 4 autoridades. Se aplicaron dos cuestionarios a los estudiantes: APGAR Familiar definido por Suárez y Alcalá (2014) y la Escala Cisneros (2007). A las autoridades y docentes se les realizó la entrevista de Macias (2017). El análisis de datos se realizó en EXCEL y SPSS, versión 26. Los resultados del APGAR Familiar indican que en el 71.2% de las familias el funcionamiento es normal. La disfunción leve, moderada y severa se percibe en el 22.7%, 3% y 3%, de las familias, respectivamente. La Escala Cisneros arrojó que el 54.9%, 40% y 6.06%, de los estudiantes han sido víctimas de violencia psicológica, física y sexual, respectivamente. Las autoridades y docentes manifiestan que han observado casos de violencia, predominando la violencia psicológica o verbal. En la muestra analizada no se encontró diferencias estadísticamente significativas entre el rendimiento académico y la violencia intrafamiliar. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140177.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación: Mención Orientación Familiar |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.