Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55308
Title: Competencias profesionales docentes en el educador infantil ecuatoriano
Authors: Quintanilla Noboa, Aida Bolivia
Peñafiel Flores, Melissa Graciela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Peñafiel Flores, M. G. Quintanilla Noboa, A. B. (2024) Competencias profesionales docentes en el educador infantil ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55308
Abstract: Abstract: In teaching practice, it is essential to apply the different professional skills; Only its precise and frequent application by teachers will provide a true educational experience. However, not all teachers demonstrate some of the necessary skills that education requires today. The general objective of this work is to identify the main professional competencies of early childhood and first grade teachers; for the construction of a pedagogical intervention proposal that allows improving educational practice. For this purpose, a qualitative research, the applied technique, was carried out with ten basic education teachers in five educational units in the city of Quito; the survey and as an instrument; a questionnaire of seventy-eight items on the use and application of different educational competencies. The results showed that 100% of teachers analyzed frequently recognize and apply basic educational competencies, but; Only 60% of them know and apply technological and updating skills.
Description: Resumen: En la práctica docente, es fundamental aplicar las distintas competencias profesionales; solo su precisa y frecuente aplicación por los docentes, proporcionarán una verdadera experiencia educativa. Sin embargo, no todos los docentes ponen de manifiesto algunas de las competencias necesarias que exige la educación en la actualidad. El objetivo general del presente trabajo consiste en Identificar las principales competencias profesionales de las/los docentes de educación infantil y primero de básica; para la construcción de una propuesta de intervención pedagógica que permita perfeccionar la práctica educativa. Para ello, se realizó, en cinco unidades educativas de la ciudad de Quito, a diez docentes de educación básica, una investigación cualitativa, la técnica aplicada; la encuesta y como instrumento; un cuestionario de setenta y ocho ítems sobre el uso y aplicación de las distintas competencias educativas. Los resultados demostraron que el 100% de docentes analizados reconocen y aplican con frecuencia las competencias educativas básicas, pero; solo el 60% de ellos conoce y aplica competencias tecnológicas y de actualización.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139723.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.