Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55339
Title: Los estilos parentales en las escuelas unidocentes
Authors: Carrera Herrera, Xiomara Paola
Luzón Jirón, Edita Maribel
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Luzón Jirón, E. M. Carrera Herrera, X. P. (2024) Los estilos parentales en las escuelas unidocentes [Tesis de Postgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55339
Abstract: Abstract: The research topic on Parenting styles in single-teacher schools, which is applied a questionnaire to the parents of the Quinindé Basic Education School of the Celica Canton, Pózul parish, province of Loja, during the 2023-2024 school year. A Once applied, the analysis and interpretation of results was carried out, through comparison carried out based on the theoretical framework consulted, determining that the greatest parental style that parents apply. To execute this project, an approach was used mixed (qualitative-quantitative), accompanied by the descriptive technique. The final results of the investigation determine that the parents of the school Basic Education Quinindé lean towards the democratic parental style, which consists in which parents impose norms, rules to educate their children, teaching them to do autonomous when deciding and responsible for their actions. With the results that obtained, an improvement proposal was made to facilitate its application, which consisted of suggest to the educational institution, activities, strategies, to reinforce parenting styles in the family and school.
Description: Resumen: El tema investigación sobre Los estilos parentales en las escuelas unidocentes, el cual se aplicó un cuestionario a los padres de familia de la Escuela de Educación Básica Quinindé del Cantón Celica, parroquia Pózul, provincia de Loja, durante el año lectivo 2023-2024. Una vez aplicada la se realizó el análisis e interpretación de resultados, mediante la comparación realizada a base del marco teórico consultado, se determinando que el mayor estilo parental que aplican los padres de familia. Para ejecutar el presente proyecto, se utilizó un enfoque mixto (cualitativo- cuantitativo), acompañado con la técnica descriptiva. Los resultados finales de la investigación determinan que los padres de familia de la escuela Educación Básica Quinindé se inclinan al estilo parental democrático, el mismo que consiste en que los progenitores imponen normas, reglas para educar a sus hijos, enseñándoles hacer autónomos al momento de decidir y responsables de sus actos. Con los resultados que se obtuvieron se realizó una propuesta de mejora que facilite su aplicación, que consistió en sugerir a la institución educativa, actividades, estrategias, para reforzar los estilos parentales en la familia y escuela.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140238.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.