Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55342
Title: La acción tutorial como propuesta innovadora para mejorar los hábitos de estudio en zonas rurales
Authors: Vivanco Vivanco, María Elena
Pinto Navarro, Sandra Lucía
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Pinto Navarro, S. L. Vivanco Vivanco, M. E. (2024) La acción tutorial como propuesta innovadora para mejorar los hábitos de estudio en zonas rurales [Tesis de Postgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55342
Abstract: Abstract: The research focused on identifying the study habits of students from 8th to 10th grade. year in a rural area of ​​Pastaza. The general objective was to determine factors sociodemographic characteristics and habits to propose an educational intervention. An approach was adopted quantitative and non-experimental, with a transversal and descriptive design. A was used Purposive non-probability sampling to address study habits and their impact academic. Parents were surveyed about sociodemographic aspects, and the students about habits such as note-taking, the distribution of study time, underlining techniques, the use of graphic organizers and diagrams. Main findings revealed sociodemographic diversity and deficiencies in the organization of the time and note taking. It was concluded that it is crucial to design educational interventions adapted to these characteristics to improve academic performance. Are Interventions could include mentoring programs, time management workshops, Strategies to improve note taking and effective use of study techniques.
Description: Resumen:La investigación se enfocó en identificar los hábitos de estudio de estudiantes de 8vo a 10mo año en una zona rurales de Pastaza. El objetivo general fue determinar factores sociodemográficos y hábitos para proponer una intervención educativa. Se adoptó un enfoque cuantitativo y no experimental, con un diseño transversal y descriptivo. Se empleó un muestreo no probabilístico intencionado para abordar los hábitos de estudio y su impacto académico. Se encuestaron padres de familia sobre aspectos sociodemográficos, y a los estudiantes sobre hábitos como la toma de notas, la distribución del tiempo de estudio, las técnicas de subrayado, la utilización de organizadores gráficos y esquemas. Los principales hallazgos revelaron una diversidad sociodemográfica y deficiencias en la organización del tiempo y la toma de apuntes. Se concluyó que es crucial diseñar intervenciones educativas adaptadas a estas características para mejorar el rendimiento académico. Estas intervenciones podrían incluir programas de tutoría, talleres de organización del tiempo, estrategias para mejorar la toma de notas y el uso efectivo de técnicas de estudio.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140243.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.