Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55489
Title: La familia en el rendimiento académico de los niños de primer año de educación básica
Authors: González Pulido, Félix José
Moreno Pico, Chabeli Esthefania
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Moreno Pico, C. E. González Pulido, F. J. (2024) La familia en el rendimiento académico de los niños de primer año de educación básica [Tesis de Postgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55489
Abstract: Abstract: The present research work seeks to identify the family factors associated with academic performance, knowing that the academic performance of first-year children basic education can be affected by various factors, deepening the function important of the family. Main article examines the roles and participation of the family in the educational processes of their children. The objective of this research is based on identifying the family factors associated with the academic performance of first-year children basic education for which a research was carried out with a related bibliographic review to the topic of the present work in which key themes were sought such as the family in education and how the family influences their children, depending on their development, a methodology with a mixed approach based on quantitative and qualitative data, whose The population we worked with was 40 parents, with a sample not probabilistic, whose research technique was through the survey with questions previously structured, which was applied through Google Forms, in addition he used of an observation sheet and an interview directed to the classroom teacher. Thanks to these methods it will be possible to collect data and necessary information that enriches the investigation. Based on the data provided, certain aspects that cause certain way an impact on the minor in terms of their academic performance.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación busca identificar los factores familiares asociados al rendimiento académico, sabiendo que el desempeño académico de los niños de primer año de educación básica puede verse afecto por diversos factores profundizando la función importante de la familia. Principal se examina los roles y la participación de la familia en los procesos educativos de sus hijos. El objetivo de esta investigación se basa en identificar los factores familiares asociados al rendimiento académico de los niños de primer año de educación básica por cual se realizó una investigación con revisión bibliográfica relacionado al tema de la del presenta trabajo en la cual se buscó temas claves como la familia en la educación y cómo influye la familia en sus hijos, en función del desarrollo se empleó una metodología con enfoque mixto basándose en datos cuantitativos y cualitativos, cuya población con la que se trabajó fue de 40 padres de familia, con un muestro no probabilístico, cuya técnica de investigación fue a través de la encuesta con preguntas previamente estructuradas, la cual fue aplicado mediante google forms, además el empleó de una ficha de observación y una entrevista dirigida a la docente del aula. Gracias a estos métodos se podrá recabar datos e información necesaria que enriquece la investigación. Con base en los datos arrojados se puede evidenciar ciertos aspectos que causan de cierto modo un impacto en el menor en cuestión de su desempeño académico.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140404.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.