Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55501
Title: Material didáctico innovador para el fortalecimiento del medio ambiente.
Authors: Calle Gálvez, Jaime Alcides
Peñaloza Gómez, Mayra Alexandra
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Peñaloza Gómez, M. A. Calle Gálvez, J. A. (2024) Material didáctico innovador para el fortalecimiento del medio ambiente. [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55501
Abstract: Abstract: The purpose of this research was to analyze the importance of the use of innovative teaching material as a key agent of environmental care in the Upper Basic students of the Héroes de Verdeloma Basic Education School of the Biblián Canton in the area of natural sciences to create environmental awareness and the acquisition of the commitment of responsibility for the protection of the planet. It was a quantitative research, through the application of a survey to 51 students of said level and educational institution. The results showed that the students fully agree with promoting strategies to improve environmental education as innovative teaching material. The majority are also aware that the best way to protect the environment is through recycling, as well as avoiding throwing garbage in inappropriate places, not cutting down trees, among other aspects. Therefore, it can be concluded that the use of ICT is beneficial to awaken environmental awareness and responsibility in students, in a dynamic and entertaining way.
Description: Resumen: La presente investigación tuvo la finlidad de analizar la importancia del uso del material didáctico innovador como agente clave del cuidado del medio ambiente en los estudiantes de Básica Superior de la Escuela de Educación Básica Héroes de Verdeloma del Cantón Biblián en el área de ciencias naturales para crear la consciencia ambiental y la adquisición del compromiso de responsabilidad para la protección del planeta. Se trató de una investigación de tipo cuantitativa, mediante la aplicación de una encuesta a 51 alumnos de dicho nivel e institución educativa. En cuyos resultados se pudo constatar que los alumnos se encuentran totalmente de acuerdo con que se impulsen estrategias para mejorar la educación ambiental como material didáctico innovador. También la mayoría se encuentran conscientes de que la mejor forma de proteger el medio ambiente es mediante el reciclaje, así como evitando botar basura en lugares no apropiados, no talar árboles, entre otros aspectos. Por lo que, se puede concluir que el uso de las TICs es beneficiosa para despertar la conciencia y responsabilidad ambiental en los alumnos, de una manera dinámica y entretenida.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139920.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.