Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55546
Title: | Las competencias socioemocionales de docentes tutores de Educación Secundaria |
Authors: | Díaz Alférez, Diana Andrea Armijos Navarrete, Estéfano Cristopher |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Armijos Navarrete, E. C. Díaz Alférez, D. A. (2024) Las competencias socioemocionales de docentes tutores de Educación Secundaria [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55546 |
Abstract: | Abstract: Considering the impact of the socioemotional skills of mentor teachers in their work with students, in comprehensive education and in the promotion of socioemotional competencies in the educational environment, as well as the challenges in teacher training in this regard, this research focused on evaluating the level of development of these competencies in mentor teachers of a public educational institution in a rural area of the province of Pichincha, Ecuador. The development of seven social-emotional competencies was examined in fifty secondary school teachers using the Social-Emotional Competencies Scale (ECSE) of Repetto, Lozano, Fernández, Extremera, Mudarra and Morales (2009). The dimensions assessed were: self awareness, emotional self-regulation, interpersonal regulation, empathy, motivation, conflict resolution and teamwork. Descriptive and relationship analyses were carried out, considering socio-demographic variables of gender, age, experience and training. The results revealed a high level in four of the seven dimensions, while emotional self-regulation, interpersonal regulation and empathy showed medium scores. Based on the findings, specific training and interventions are recommended for tutor teachers, as well as complementary studies. |
Description: | Resumen: Considerando el impacto de las habilidades socioemocionales de los docentes tutores en su labor con los estudiantes, en la educación integral y en el fomento de competencias socioemocionales en el entorno educativo, así como los desafíos en la capacitación docente al respecto, esta investigación se enfocó en evaluar el nivel de desarrollo de estas competencias en los docentes tutores de una institución educativa fiscal en una zona rural de la provincia de Pichincha, Ecuador. Se examinó el desarrollo de siete competencias socioemocionales en cincuenta docentes tutores de nivel secundario utilizando la Escala de Competencias Socio Emocionales (ECSE) de Repetto, Lozano, Fernández, Extremera, Mudarra y Morales (2009). Las dimensiones evaluadas fueron: autoconciencia, autorregulación emocional, regulación interpersonal, empatía, motivación, resolución de conflictos y trabajo en equipo. Se realizaron análisis descriptivos y de relación, considerando variables sociodemográficas de género, edad, experiencia y formación. Los resultados revelaron un nivel alto en cuatro de las siete dimensiones, mientras que autorregulación emocional, regulación interpersonal y empatía mostraron puntajes medios. A partir de los hallazgos, se recomiendan capacitaciones e intervenciones específicas para tutores, así como estudios complementarios. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139922.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación: Mención Orientación Familiar |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.