Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55612
Title: | Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos del sector norte, parroquia Tarqui en la ciudad de Guayaquil |
Authors: | Sánchez Ramírez, Alejandrina del Cisne Ortega Chávez, Juana Alejandrina |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Ortega Chávez, J. A. Sánchez Ramírez, A. D. C. (2024) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos del sector norte, parroquia Tarqui en la ciudad de Guayaquil [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55612 |
Abstract: | Abstract: This investigative study aimed to determine the prevalence of health mental, psychological capital and job satisfaction in Ecuadorian teachers from the northern sector, Tarqui parish in the city of Guayaquil during the year 2022. The methodology used used in his study is of a non-experimental, transversal type, with a quantitative approach of descriptive scope and accidental non-probabilistic sampling. The sample is made up of 43 qualified teachers. The instruments used are: Ad hoc Questionnaire, Scale of depression, anxiety and stress (DASS-21) and Psychological Capital Questionnaire (PCQ-24). The Results indicate that the majority of teachers present a mild level of stress with 93%, anxiety of 81.4% and finally depression of 90.7%. In psychological capital, the most valuable high was of hope with 37.51 in intrinsic job satisfaction reached a mean of 39.33 with the maximum being 49.00. Therefore, these results present a timely development of teachers in levels of anxiety, depression and stress, highlighting that greater capital psychological greater job satisfaction. |
Description: | Resumen:Este estudio investigativo tuvo como objetivo determinar la prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos del sector norte, parroquia Tarqui en la ciudad de Guayaquil durante el año 2022. La metodología que se utilizó en su estudio es de tipo no experimental, transversal, con un enfoque cuantitativo de alcance descriptivo y un muestreo no probabilístico accidental. La muestra se conforma por 43 docentes cualificados. Los instrumentos utilizados son: Cuestionario Ad hoc, Escala de depresión, ansiedad y estrés (DASS-21) y Cuestionario de Capital Psicológico (PCQ-24). Los resultados indican que la mayoría de los docentes presentan un nivel leve de estrés con 93%, de ansiedad de 81.4% y por último depresión del 90.7%. En el capital psicológico el valor más alto fue de esperanza con 37.51 en la satisfacción laboral la intrínseca alcanzó una media de 39.33 siendo la máxima 49.00. Por lo tanto, estos resultados presentan un desarrollo oportuno de los docentes en niveles de ansiedad, depresión y estrés, destacando que mayor capital psicológico mayor satisfacción laboral. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139860.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.