Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55616
Title: Estrategias de inclusión educativa en niños de 9 años a través del uso de la herramienta digital Lumosity
Authors: Maurera Caballero, Sandra Yaritza
Sanmartín Granillo, Heidy Herminia
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Sanmartín Granillo, H. H. Maurera Caballero, S. Y. (2024) Estrategias de inclusión educativa en niños de 9 años a través del uso de la herramienta digital Lumosity [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55616
Abstract: Abstract: This research work entitled educational inclusion strategies in 9-year-old children through the use of the digital tool Lumosity aimed to enhance the development of general intellectual skills and cognitive processing skills in 9-year-old children from the city of Machala. The data were obtained with the observation technique that used a Likert-type Cognitive Estimation Scale as an instrument, designed to evaluate the level of progress in five cognitive skills: concentration , attention , memory , problem solving . and flexibility . The target sample consists of 7 students, of both sexes, out of a total of 20. The method used is Feasible Project and is developed in three stages: Diagnosis, Proposal and Verification of the effectiveness of the proposal. Their results are expressed in statistical tables that are useful for comparing with similar data, but they are also indicators that there are 2 children (28.6%) who have developed flexibility skills and similar values for attention and concentration in the range of sometimes, many times. times and always, as relevant data.
Description: Resumen: Este trabajo de investigación titulado Estrategias de inclusión educativa en niños de 9 años a través del uso de la herramienta digital Lumosity tuvo como objetivo potenciar el desarrollo de habilidades intelectuales generales y habilidades de procesamiento cognitivo en niños de 9 años de edad de la ciudad Machala. Los datos se obtuvieron con la técnica de la observación que usó como instrumento una Escala de Estimación Cognitiva tipo Likert, diseñada para evaluar el nivel de progreso en cinco habilidades cognitivas: concentración , atención , memoria , resolución de problemas y flexibilidad . Constituyen la muestra objeto 7 estudiantes, de ambos sexos, de un total de 20. El método utilizado es Proyecto Factible y se desarrolla en tres etapas: Diagnóstica, Propuesta y Verificación de la efectividad de la propuesta. Sus resultados se manifiestan en tablas estadísticas útiles para comparar con datos semejantes, pero también son indicadores de que existen 2 niños (28,6%) que han desarrollado habilidades de flexibilización y valores similares para atención y concentración en el rango de algunas veces, muchas veces y siempre, como dato relevante.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139953.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.