Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55759
Title: Clima de aula y ambientes de aprendizaje inclusivos para estudiantes de Educación General Básica
Authors: Serrano Cueva, Víctor Manuel
Pimbosa Chacha, Marcia Morayma
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Pimbosa Chacha, M. M. Serrano Cueva, V. M. (2024) Clima de aula y ambientes de aprendizaje inclusivos para estudiantes de Educación General Básica [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55759
Abstract: Abstract: In the investigative work, the variables are analyzed: Classroom climate and learning environments inclusive, aims to design activities to promote effective learning and inclusion of all students, and a conducive space that encourages the development of skills and knowledge of the school's Basic General Education students Manuela de Santa Cruz y Espejo , from the Bramadero community in the city of Guaranda Bolívar province. Using the methodology under a qualitative approach, that is, it will allow obtaining an analysis depth of the reality studied and at the same time obtain points of view of the subjects subjected to research based on the meaning that it establishes through collected data, through the survey to demonstrate results. The research will be developed through the exploratory design, considering the need to explore and investigate to achieve the objectives outlined, with descriptive and bibliographic research; with techniques and data collection instruments such as the teacher survey and observation of the spaces conducive to learning and carrying out an analysis of the behavior of the students, in order to design strategies and resources that favor the creation of environments inclusive learning and a positive classroom climate.
Description: Resumen: En el trabajo investigativo analiza las variables: Clima de aula y ambientes de aprendizajes inclusivos, tiene como objetivo diseñar actividades para promover el aprendizaje efectivo y la inclusión de todos los estudiantes, y un espacio propicio que fomente el desarrollo de las habilidades y conocimientos de los estudiantes de Educación General Básica de la escuela Manuela de Santa Cruz y Espejo , de la comunidad Bramadero de la ciudad de Guaranda provincia Bolívar. Utilizando la metodología bajo un enfoque cualitativo, es decir, permitirá obtener un análisis profundo de la realidad estudiada y a la vez obtener puntos de vista de los sujetos sometidos a investigación con base en el significado que este le establezca mediante datos recopilados, mediante la encuesta para evidenciar resultados. La investigación se desarrollará mediante el diseño exploratorio, considerando la necesidad de explorar e indagar para alcanzar los objetivos trazados, con una investigación descriptiva y bibliográfica; con técnicas e instrumentos de recolección de datos como la encuesta a los docentes y la observación de los espacios propicios para el aprendizaje y realizando un análisis del comportamiento de los estudiantes, para así, diseñar estrategias y recursos que favorezcan la creación de ambientes de aprendizaje inclusivos y un clima positivo en el aula.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140909.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.