Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55797
Title: El Desarrollo Socioemocional y Educación Inclusiva en los niños de 4 a 5 años
Authors: Vázquez Vázquez, Robert Enrique
Vivanco Calva, Fernanda Nicole
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Vivanco Calva, F. N. Vázquez Vázquez, R. E. (2024) El Desarrollo Socioemocional y Educación Inclusiva en los niños de 4 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55797
Abstract: Abstract: The research work is focused on socio-emotional development and education inclusive in children from 4 to 5 years of age, with the general objective of explaining the socioemotional development in the inclusive education of children from 4 to 5 years of age. This The research was carried out at the Bolivia Benítez School of Basic Education in the city of Machala, the study recognizes the critical importance of understanding and addressing the needs socio-emotional development of children in the context of an inclusive educational environment. Methods used were analytical and quantitative, incorporating techniques such as the review of literature and field research. The instruments used included an interview semi-structured to a teacher, questionnaires for 5 parents and observation sheets focused on 5 children. The results determined that the parents demonstrated management effective emotional development and a family environment conducive to emotional development, showing an outstanding capacity in the identification and management of essential emotions such as anger, sadness and fear. Therefore, it is concluded that the socioemotional development in the children is of utmost importance for educators, parents and child development professionals as it allows for inclusive approaches to cultivate socio-emotional well-being in a way positive.
Description: Resumen:El trabajo de investigación está focalizado en el desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad, teniendo como objetivo general explicar el desarrollo socioemocional en la educación inclusiva de los niños de 4 a 5 años de edad. Esta investigación se realizó en la Escuela de Educación Básica Bolivia Benítez de la ciudad de Machala, el estudio reconoce la importancia crítica de comprender y abordar las necesidades socioemocionales de los niños en el contexto de un entorno educativo inclusivo. Los métodos utilizados fueron analíticos y cuantitativos, incorporando técnicas como la revisión de literatura y la investigación de campo. Los instrumentos utilizados incluyeron una entrevista semiestructurada a un docente, cuestionarios para 5 padres y fichas de observación enfocadas a 5 niños. Los resultados determinaron que los padres demostraron un manejo emocional efectivo y un ambiente familiar propicio para el desarrollo emocional, mostrando una capacidad sobresaliente en la identificación y manejo de emociones esenciales como la ira, la tristeza y el miedo. Por lo tanto, se concluye que el desarrollo socioemocional en los niños es de suma importancia para educadores, padres y profesionales del desarrollo infantil ya que permite enfoques inclusivos para cultivar el bienestar socioemocional de manera positiva.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140286.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.