Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55817
Title: El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad
Authors: Elizalde Solano, Silvana Catalina
Coronel Coronel, Sandra Patricia
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Coronel Coronel, S. P. Elizalde Solano, S. C. (2024) El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55817
Abstract: Abstract: The present research work is called Socio-emotional development and inclusive education in children from 4 to 5 years of age with the purpose of explaining the social and emotional development of childhood in an Educational Unit with characteristics of educational inclusion. For this purpose, the mixed methodology was used, that is, qualitative and quantitative, collecting information with a sample of five students, five representatives and one early childhood education teacher. The methods used in this work are: analytical, synthetic and statistical, likewise, the following techniques were used: readings, graphic organizers, summaries and surveys; The instruments that were applied in this investigation are a direct observation sheet for the children, a questionnaire for Mothers or Fathers and a semi structured interview for teachers. In this research work we can determine that the socio emotional development of infants is influenced by the social, family and school context; In the same way, we explain that inclusive education is a fundamental right of people and a methodological requirement of teachers in its application within the classroom.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación se denomina el Desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad con la finalidad de explicar el desarrollo social y emocional de la niñez en una Unidad Educativa con características de inclusión educativa. Para efecto, se utilizó la metodología mixta, es decir, cualitativa y cuantitativa recogiendo información con una muestra de cinco estudiantes, cinco representantes y un docente de educación infantil. Los métodos empleados en este trabajo son: analítico, sintético y estadístico, así mismo, se utilizaron las siguientes técnicas: lecturas, organizadores gráficos, resúmenes y encuestas; los instrumentos que se aplicaron en esta indagación es una ficha de observación directa para los niños, un cuestionario para Madres o Padres de familia y una entrevista semiestructurada para docentes. En este trabajo investigativo podemos determinar que el desarrollo socioemocional de los infantes está influenciado por el contexto social, familiar y escolar; de la misma manera, explicamos que la educación inclusiva es un derecho fundamental de las personas y una exigencia metodológica de los docentes en la aplicación dentro del aula.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140122.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.