Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55822
Title: El desarrollo socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad
Authors: Vázquez Vázquez, Robert Enrique
Villacis Medina, Roxana Victoria
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Villacis Medina, R. V. Vázquez Vázquez, R. E. (2024) El desarrollo socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55822
Abstract: Abstract: This degree work consists of determining behavioral situations in socioemotional development and their relationship with inclusive education in children from 3 to 5 years of age, from the perspective of parents and teachers. The type of research used was quantitative and qualitative. The main methods used were: analytical, synthetic and statistical. The techniques applied were bibliographic and field research. The instruments used were: observation cards applied to children from 3 to 5 years of age, semi-structured interviews with a teacher and questionnaires for parents. The results obtained make it possible to: identify the behaviors of a child in relation to other children of the same age, understand the vision that parents have about socioemotional development by understanding the developmental milestones, and help to have a broader knowledge about inclusive education through the experience and reflections of a teacher. Social-emotional development and inclusive education allow children to develop social behaviors, so they can grow up with appropriate values to be models in society, considering that parents are the main source of support and emotional shelter in their lives.
Description: Resumen: El presente trabajo de titulación consiste en determinar situaciones de comportamiento en el desarrollo socioemocional y su relación con la educación inclusiva en niños de 3 a 5 años, desde la perspectiva de padres de familia y de los docentes. El tipo de investigación utilizada es de tipo: cuantitativa y cualitativa. Los principales métodos usados fueron: analítico, sintético y estadístico. Las técnicas aplicadas fueron investigaciones bibliográficas y de campo. Los instrumentos utilizados fueron: fichas de observación aplicadas a niños de 3 a 5 años de edad, entrevistas semiestructuradas realizadas a una docente y cuestionarios para los padres de familia. Los resultados obtenidos permiten: identificar los comportamientos de un niño ante los demás niños de su edad, entender la visión que los padres de familia tienen sobre el desarrollo socioemocional comprendiendo los hitos del desarrollo y ayudar a tener un conocimiento más amplio sobre la educación inclusiva mediante la experiencia y reflexiones de una docente. El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva permiten que los niños desarrollen comportamientos sociales, de esa manera logran crecer con valores apropiados para ser modelos en la sociedad, considerando que los padres son la principal fuente de apoyo y refugio emocional en sus vidas.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140123.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.