Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55824
Title: | El aprendizaje cooperativo y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de las Ciencias Experimentales |
Authors: | Guamán Coronel, Diana Cecilia Guerrero García, Juan Javier |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Guerrero García, J. J. Guamán Coronel, D. C. (2024) El aprendizaje cooperativo y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de las Ciencias Experimentales [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55824 |
Abstract: | Abstract: The present research work entitled Cooperative learning and the use of technological tools for teaching experimental sciences , whose The objective was to analyze how cooperative learning and the use of tools Technological technologies strengthen the teaching-learning process of science experimental, was developed in the province of Guayas in the cantons of Guayaquil and Samborondón, at the José María Egas Fiscal School and the Bilingual Educational Unit The new World. The research had a mixed approach with a non-experimental study and transversal descriptive type. The sample was obtained through the participation of 20 teachers in the area of ​​experimental sciences applying a survey for the data collection in the Google Forms tool, the purpose being to know the degree of knowledge of teachers about the application of methodologies active, especially cooperative learning and the use of technological tools. With the data being evidenced, it was possible to conclude that cooperative learning was constitutes a strategy that encourages active participation and collaboration among students, simultaneously the use of technological tools contributes to the significant learning. |
Description: | Resumen:El presente trabajo investigativo titulado El aprendizaje cooperativo y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de las ciencias experimentales , cuyo objetivo fue analizar cómo el aprendizaje cooperativo y el uso de herramientas tecnológicas fortalecen el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias experimentales, se desarrolló en la provincia del Guayas en los cantones Guayaquil y Samborondón, en el Colegio Fiscal José María Egas y la Unidad Educativa Bilingüe Nuevo Mundo. La investigación tuvo un enfoque mixto con estudio no experimental y transversal de tipo descriptivo. La muestra se obtuvo por medio de la participación de 20 docentes del área de las ciencias experimentales aplicando una encuesta para la recolección de datos en la herramienta Google Forms, siendo el propósito conocer el grado de conocimiento de los docentes acerca de la aplicación de las metodologías activas en especial del aprendizaje cooperativo y el uso de herramientas tecnológicas. Siendo evidenciados los datos se pudo concluir que el aprendizaje cooperativo se constituye como una estrategia que fomenta la participación activa y la colaboración entre estudiantes, simultáneamente el uso de herramientas tecnológicas coadyuva al aprendizaje significativo. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140301.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación en Pedagogía de la Química y la Biología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.