Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55857
Title: El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad
Authors: Quezada Loaiza, Enith Elizabeth
Mayacela Rojas, Angela Carolina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Mayacela Rojas, A. C. Quezada Loaiza, E. E. (2024) El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55857
Abstract: Abstract: The study investigates the socio-emotional development and inclusive education in children of 4 to 5 years of the Municipal Child Development Center "La Condamine". The main objective is to explain this development in the context of inclusive education, investigating inclusive educational models related to the social and emotional aspect of children. The methodology applied was mixed (qualitative and quantitative), using instruments research such as interviews and observation with five students from the initial stage, five parents and a teacher. The results showed that 80% of parents They apply communication and manage their children's emotions through communication strategies. control, while 20% allow the free expression of emotions with intervention limited. The teacher recognizes the needs of the children and promotes an education of quality in the inclusive sphere. Concluding that the collaboration of parents builds the emotional foundations that come from home for correct management of emotions in the childhood age, recommending encouraging strategies that incorporate social values ​​and personal in educational content.
Description: Resumen:El estudio investiga el desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en niños de 4 a 5 años del Centro de Desarrollo Infantil Municipal "La Condamine". El objetivo principal es explicar dicho desarrollo en el contexto de la educación inclusiva, indagando sobre modelos inclusivos educativos relacionados con el aspecto social y emocional de los niños. La metodología aplicada fue de tipo mixta (cualitativa y cuantitativa), empleando instrumentos de investigación como la entrevistas y observación con cinco estudiantes de la etapa inicial, cinco padres de familia y una docente. Los resultados reflejaron que el 80% de los padres aplican la comunicación y gestionan las emociones de sus hijos mediante estrategias de control, mientras que el 20% permite la libre expresión de emociones con intervención limitada. La docente reconoce las necesidades de los niños y fomenta una educación de calidad en el ámbito inclusivo. Concluyendo que la colaboración de los padres edifica las bases emocionales que vienen desde el hogar para un correcto manejo de emociones en la edad infantil, recomendando incentivar estrategias que incorporen valores sociales y personales en los contenidos educativos.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140835.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.