Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55895
Title: | Desarrollo socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad |
Authors: | Unda Costa, Alicia Judith Chevez Ballesteros, Erika Gabriela |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Chevez Ballesteros, E. G. Unda Costa, A. J. (2024) Desarrollo socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55895 |
Abstract: | Abstract: This research is framed within the field of socio-emotional education and how this affects inclusive education in children from 4 to 5 years old, from a point of view family as affective entities that create safe environments and at the same time pedagogical by teachers as guides of the teaching-learning process. Methods used were analytical, deductive, inductive, synthetic and statistical methods. I also know They applied several techniques such as bibliographic compilation, field research, direct observation and dialogue. The semi-structured interview applied to 5 parents and to the initial teachers of the U.E.P Andrés Bello , it was one of the instruments that helped us understand their perspective on socioemotional development and inclusive education of children. Both socio-emotional development and education inclusive are relevant in the comprehensive education of children, since through the daily live at school as at home, they get to experience, learn and generate certain important behaviors such as tolerance, empathy, respect, companionship, etc.; reflection significant advance in their emotional competencies. |
Description: | Resumen:Esta investigación está enmarcada dentro del ámbito de la educación socioemocional y como esta incide en la educación inclusiva en niños de 4 a 5 años, desde un punto de vista familiar como entes afectivos creadores de ambientes seguros y al mismo tiempo pedagógico por parte de las docentes como guías del proceso de enseñanza-aprendizaje. Los métodos empleados fueron método analítico, deductivo, inductivo, sintético y estadístico. También se aplicaron varias técnicas como recopilación bibliográfica, investigación de campo, observación directa y el dialogo. La entrevista semiestructurada aplicada a 5 padres de familia y a las docentes de inicial de la U.E.P Andrés Bello , fue uno de los instrumentos que nos ayudó a comprender la perspectiva de estos acerca del desarrollo socioemocional y la educación inclusiva de los niños. Tanto el desarrollo socioemocional como la educación inclusiva son relevantes en la formación integral de los niños, ya que a través del diario convivir en la escuela como en casa, llegan a experimentar, aprender y generar ciertos comportamientos importantes como tolerancia, empatía, respeto, compañerismo, etc.; reflejo significativo de un avance en sus competencias emocionales. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140332.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.