Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55937
Title: | La mediación en la resolución de conflictos entre estudiantes de 10. o año de EGB de una institución educativa |
Authors: | Gordón Morales, Carla Cecibel. Espinoza Calle, Andrea Isabel |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Espinoza Calle, A. I. Gordón Morales, C. C. (2024) La mediación en la resolución de conflictos entre estudiantes de 10. o año de EGB de una institución educativa [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55937 |
Abstract: | Abstract: The study seeks to propose mediation strategies to manage conflicts between 10th year students of Basic General Education (EGB). In the theoretical framework, refer to authors such as Bonafé-Schmitt, Maxwell, Gatt, Carrasco Pons, highlighting the School mediation as an effective tool to improve the climate and foster relationships positive in the educational field. The sample includes 107 participants not probabilistically selected (5 teachers and 102 students). The methodological design was quantitative, descriptive, transversal and non-experimental. Five variables were analyzed: school conflicts, forms of resolution, exogenous and endogenous problems, and perception of mediation, through questionnaires applied to students and teachers. It was observed that the insults between students are a frequent school conflict, but dialogue is a common tool to resolve these disagreements. Family problems were identified such as absence of parents and verbal violence. Although the majority of students perceive positive behaviors At home, at school, and with peers, there are cases of sociocultural discrimination. The improvement proposal highlights the implementation of school mediation through workshops and practices to reduce conflict and promote a positive environment. |
Description: | Resumen:El estudio busca proponer estrategias de mediación para gestionar conflictos entre estudiantes de 10.o año de Educación General Básica (EGB). En el marco teórico se referencian autores como Bonafé-Schmitt, Maxwell, Gatt, Carrasco Pons, resaltando la mediación escolar como herramienta efectiva para mejorar el clima y fomentar relaciones positivas en el ámbito educativo. La muestra incluye 107 participantes no probabilísticamente seleccionados (5 docentes y 102 estudiantes). El diseño metodológico fue cuantitativo, descriptivo, transversal y no experimental. Se analizaron cinco variables: conflictos escolares, formas de resolución, problemas exógenos y endógenos, y percepción de mediación, mediante cuestionarios aplicados a alumnos y docentes. Se observó que los insultos entre alumnos son un conflicto escolar frecuente, pero el diálogo es una herramienta común para resolver estos desacuerdos. Se identificaron problemas familiares como ausencia de padres y violencia verbal. Aunque la mayoría de los estudiantes percibe comportamientos positivos en casa, en la escuela, y con compañeros, hay casos de discriminación sociocultural. La propuesta de mejora destaca la implementación de la mediación escolar mediante talleres y prácticas para reducir conflictos y promover un ambiente positivo. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140924.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación: Mención Orientación Familiar |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.