Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55969
Title: Competencias docentes
Authors: Carrera Toapanta, Jaime Javier
Aguilar Arboleda, Alejandra Salomé
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Aguilar Arboleda, A. S. Carrera Toapanta, J. J. (2024) Competencias docentes [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55969
Abstract: Abstract: The main topic of this research is the competencies present in educators. of early childhood, its objective is to determine the main professional competencies of initial and first year basic education, in order to determine an intervention proposal pedagogy that helps improve educational practice, this research was carried out in the city of Quito, through a survey carried out with ten teachers who work at the levels described, the aforementioned survey is designed under a mixed approach, composed of eight competency blocks with a total of seventy questions. We can conclude according to the results obtained that professional competencies are capabilities that are put into practice help to instill knowledge in a correct and lasting way, this is a work that requires commitment to break the traditional education schemes that are has imposed, increasing the possibilities of improving educational quality and in turn the quality of teaching practice, in the same way we can determine that teaching practice needs reinvent itself, innovate, modify itself to transmit, in addition to knowledge, values ​​that contribute to society.
Description: Resumen:La presente investigación tiene como tema principal las competencias presentes en educadores de la primera infancia, su objetivo es determinar las principales competencias profesionales de educación inicial y primero de básica, para así determina una propuesta de intervención pedagógica que ayude a mejorar la práctica educativa, esta investigación se realizó en la ciudad de Quito, por medio de una encuesta realizada a diez docentes que laboran en los niveles descritos, la encuesta mencionada está diseñada bajo un enfoque mixto, compuesta por ocho bloques de competencias con un total de setenta preguntas. Podemos concluir según los resultados obtenidos que las competencias profesionales son capacidades que puestas en práctica ayudan a infundir el conocimiento de una manera correcta y perdurable, esta es una labor que requiere de compromiso para romper los esquemas de la educación tradicional que se ha impuesto, aumentando las posibilidades de mejorar la calidad educativa y a su vez la calidad de la práctica docente, del mismo modo podemos determinar que la práctica docente necesita reinventarse, innovarse, modificarse para transmitir además de conocimientos, valores que aporten a la sociedad.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140347.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.