Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55971
Title: | Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil ecuatoriano |
Authors: | D´Elia Di, Michele Pierina Marín Reinoso, Jhoana Carmita |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Marín Reinoso, J. C. D´Elia Di, M. P. (2024) Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55971 |
Abstract: | Abstract: The topic of the research was the characterization of the professional competencies of the Ecuadorian early childhood educator. Whose objective was framed in identifying the main professional competencies of early childhood and first grade teachers basic; for the construction of a pedagogical intervention proposal that allows improvement in their educational practice. The research design was based on a mixed approach, that is, qualitative and quantitative, whose sample consisted of 10 teachers, to whom a questionnaire was applied is of the Ad-hoc type and is named Professional teaching competencies in the early childhood educator. The study allowed reflect that the basic competencies of the teachers who participated were the understanding and development as a basis to guarantee the effective educational process, which highlight the requirements for training programs that contribute to the improvement keep going. |
Description: | Resumen:El tema de la investigación fue la caracterización de las competencias profesionales del educador/a infantil ecuatoriano. Cuyo objetivo se enmarcó en identificar las principales competencias profesionales de las/los docentes de la educación infantil y primero de básica; para la construcción de una propuesta de intervención pedagógica que permita el mejoramiento en su práctica educativa. El diseño de la investigación se basó en un enfoque mixto, es decir cualitativo y cuantitativo, cuya muestra la constituyeron 10 docentes, a quienes se les aplicó un cuestionario es de tipo Ad-hoc y lleva por nombre Competencias profesionales docentes en el/la educador/a infantil . El estudio permitió reflexionar que las competencias básicas de las docentes que participaron fueron la comprensión y desarrollo como base para garantizar el proceso educativo efectivo, que destacan los requerimientos de programas de formación que aporten a la mejora continua. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140350.TITN. |
Appears in Collections: | Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.