Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/56051
Title: Optimización de la funcionalidad urbana de la calle Paris: tramo UTPL
Authors: Camargo Mora, María Gabriela
Carrión Coello, Eduardo Enrique
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Carrión Coello, E. E. Camargo Mora, M. G. (2024) Optimización de la funcionalidad urbana de la calle Paris: tramo UTPL [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/56051
Abstract: Abstract: The objective of this study is to evaluate the functionality of Paris Street by evaluating its profile, functioning and urban elements to propose a complete sustainable street. Paris Street in the city of Loja, gives access to residential areas such as the Architects urbanization and the upper part of the San Cayetano sector and the Private Technical University of Loja (UTPL), designed to prioritize the traffic of motorized vehicles, in two channels, with high slope and cobblestone. It is a highly congested street due to the high volume of vehicles passing through, especially during rush hours. Sustainable pedestrian and bicycle mobility is almost non-existent due to the presence of narrow sidewalks or, in some sections, no sidewalks, absence of green spaces, pedestrian crossings and poor urban habitability. This situation generates traffic congestion, spatial and social disintegration and increases the dangers for different users, whether by car, pedestrian or bicycle.
Description: Resumen: El presente estudio tiene como objetivo evaluar la funcionalidad de la calle Paris mediante la valoración de su perfil, funcionamiento y de los elementos urbanos para proponer una calle completa sostenible. la calle Paris de la ciudad de Loja, da acceso a zonas residenciales como la urbanización de Los Arquitectos y a la parte alta del sector San Cayetano y a la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL), diseñada para priorizar el tránsito de vehículos motorizados, en dos canales, con alta pendiente y adoquinada. Es una calle altamente congestionada por el alto volumen de vehículos que transitan, en espacial en las horas pico. La movilidad sostenible peatonal y en bicicleta es casi inexistente por la presencia de aceras estrechas o, en algunos tramos, carece de ellas, ausencia de espacios verdes, de pasos peatonales y habitabilidad urbana deficiente. Esta situación, genera congestionamiento vehicular, desintegración espacial y social y aumenta los peligros para los diferentes usuarios, ya sea en automóvil, peatonal o en bicicleta.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140362.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Arquitectura



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.