Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/56164
Title: | Análisis de Viabilidad para la Implementación de un Sistema de Carpooling para el personal docente y administrativo de la UTPL |
Authors: | Díaz Muñoz, Fabián Patricio Suárez Chamba, Luis Geovany |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Suárez Chamba, L. G. Díaz Muñoz, F. P. (2024) Análisis de Viabilidad para la Implementación de un Sistema de Carpooling para el personal docente y administrativo de la UTPL [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/56164 |
Abstract: | Abstract: The development of this research topic has the objective of executing a study to determine the feasibility of implementing a Carpooling system for teaching staff and UTPL administrative officer. This premise is based on a need for mobility for relief of local traffic congestion and limited spaces for vehicles in the university parking lot. For this purpose, a descriptive-exploratory methodology was proposed and taking as a population a total of 246 UTPL professionals. Among the main The results highlight that 43% of those surveyed have their own vehicle, 34% has between 2 to 4 seats available to share the trip with coworkers whose base to access the service ranges from 0.25 ctvs. at 0.50 ctvs. according to 42% and 31% respectively. With the findings, it is estimated that the Carpooling system is a great opportunity to provide benefits to UTPL teaching and administrative staff reducing costs, arriving in less time, increasing safety and promoting reduction of traffic congestion at the local level. |
Description: | Resumen: El desarrollo del presente tema de investigación tiene el objetivo de ejecutar un estudio para determinar la viabilidad de implementar un sistema de Carpooling para el personal docente y administrativo de la UTPL. Esta premisa parte de una necesidad de movilidad para el alivio de la congestión vehicular local y a los espacios limitados para los vehículos en el parqueadero universitario. Para ello se planteó una metodología descriptiva-exploratoria y tomando como población un total 246 profesionales de la UTPL. Entre los principales resultados se destaca que un 43% de los encuestados cuenta con vehículo propio, el 34% tiene entre 2 a 4 asientos disponibles para compartir el viaje con compañeros de trabajo cuya base para acceder al servicio va desde los 0.25 ctvs. a 0.50 ctvs. según el 42% y 31% respectivamente. Con los hallazgos se estima que el sistema de Carpooling sea una gran oportunidad para brindar beneficios al personal docente y administrativo de la UTPL reduciendo costos, llegando en menos tiempo, aumentar su seguridad y propiciar a la reducción del congestionamiento vehicular a nivel local. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=141015.TITN. |
Appears in Collections: | Logística y Transporte |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.