Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/56441
Title: | Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Buenos Aires, Cantón Urcuquí, Provincia Imbabura, periodo lectivo 2023 - 2024 |
Authors: | Quichimbo, Fabian Alfredo Cárdenas Revelo, Aída Elizabeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Cárdenas Revelo, A. E. Quichimbo, F. A. (2024) Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Buenos Aires, Cantón Urcuquí, Provincia Imbabura, periodo lectivo 2023 - 2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/56441 |
Abstract: | Abstract: The present research work entitled digital competencies and their relationship with teaching innovation in the educational unit Buenos Aires, Urcuquí canton, Imbabura province, school year 2023-2024, aims to analyze the relationship between digital competencies and teaching innovation in this institution. For the collection of information, the quantitative technique was used, which is designed under the positivist philosophy with a deductive approach. Thus, we evidenced that the relationship between digital competence and teaching innovation shows a solid foundation in information management and online communication, thus demonstrating the ability to solve technical problems that are indicative of an innovative approach. Although, it is recommended that educational institutions develop training programs focused on the latest technological and pedagogical trends. This could include practical workshops that explore the use of ICT in the classroom, as well as implementing a mentoring system in which teachers with advanced skills guide their less experienced colleagues, promoting a culture of collaborative learning and mutual support. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de investigación titulado competencias digitales y su relación con la innovación docente en la unidad educativa Buenos Aires, cantón Urcuquí, provincia Imbabura, periodo lectivo 2023-2024, tiene como objetivo, el análisis de la relación entre la competencia digital e innovación docente de dicha institución. Para la recopilación de información, se utilizó la técnica cuantitativa la cual está diseñada bajo la filosofía positivista con un enfoque deductivo. De esa forma evidenciamos que la relación entre la competencia digital y la innovación docente muestran una base sólida en la gestión de información y la comunicación en línea, demostrando así la capacidad para resolver problemas técnicos que son indicativos de un enfoque innovador. Aunque, es recomendable que las instituciones educativas desarrollen programas de formación enfocados en las últimas tendencias tecnológicas y pedagógicas. Esto podría incluir talleres prácticos que exploren el uso de las TIC en el aula, así como también, implementar un sistema de mentoría o acompañamiento en el que docentes con habilidades avanzadas guíen a sus colegas menos experimentados, promoviendo una cultura de aprendizaje colaborativo y de apoyo mutuo. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=141613.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.