Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/56482
Title: | Análisis de la inversión en educación en el Ecuador para el período 2019 - 2022. |
Authors: | Alvarado Astudillo, Diego Vinicio Andrade Pacheco, Wendy Dayana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Andrade Pacheco, W. D. Alvarado Astudillo, D. V. (2024) Análisis de la inversión en educación en el Ecuador para el período 2019 - 2022. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/56482 |
Abstract: | Abstract: This research focused on analyzing educational investment in Ecuador during the period 2019-2022, in a context marked by the COVID-19 pandemic and the consequent global economic crises. The main objective was to examine how these investments have impacted the country's economic and social growth. To achieve this, a descriptive study was conducted using quantitative and qualitative methods, utilizing data from official sources such as the Ministry of Economy and Finance, the Central Bank of Ecuador, government reports, and academic studies. The results indicated that educational investment suffered significant reductions due to the pandemic, negatively affecting the education budget and, consequently, school infrastructure, teacher training, didactic and technological materials, and school feeding programs. Although a slight recovery was observed in 2022, the investment did not reach pre-pandemic levels. Disparities were found in access to and quality of education between urban and rural areas and among socioeconomically vulnerable groups. The data showed that an increase in educational investment positively correlates with GDP per capita growth. Therefore, it is concluded that to maximize the benefits of educational investment, it is necessary to increase resource allocation, distribute them equitably, and improve the quality of infrastructure and teacher training. It is recommended to implement policies that address regional and socioeconomic disparities in access to education. The research concludes that sustained and strategic investment in education is essential for sustainable economic and social development in Ecuador, improving economic indicators and contributing to the social well-being and cohesion of Ecuadorian society. |
Description: | Resumen: La presente investigación se centró en analizar la inversión en educación en Ecuador durante el período 2019-2022, en un contexto marcado por la pandemia de COVID-19 y las consecuentes crisis económicas a nivel mundial. El objetivo principal fue examinar cómo estas inversiones han impactado el crecimiento económico y social del país. Para ello, se llevó a cabo un estudio descriptivo con métodos cuantitativos y cualitativos, utilizando datos de fuentes oficiales como el Ministerio de Economía y Finanzas, el Banco Central del Ecuador, informes gubernamentales y estudios académicos. Los resultados indicaron que la inversión en educación sufrió reducciones importantes debido a la pandemia, afectando negativamente el presupuesto educativo y, en consecuencia, la infraestructura escolar, la capacitación docente, los materiales didácticos y tecnológicos, y los programas de alimentación escolar. Aunque en 2022 se observó una leve recuperación, la inversión no alcanzó los niveles pre-pandemia. Se encontraron disparidades en el acceso y la calidad de la educación entre áreas urbanas y rurales y entre grupos socioeconómicamente vulnerables. Los datos mostraron que un incremento en la inversión educativa se correlaciona positivamente con el crecimiento del PIB per cápita. Por lo que se concluye que para maximizar los beneficios de la inversión en educación, es necesario incrementar la asignación de recursos, distribuirlos equitativamente y mejorar la calidad de la infraestructura y la formación docente. Se recomienda implementar políticas que aborden las disparidades regionales y socioeconómicas en el acceso a la educación. La investigación concluye que una inversión sostenida y estratégica en educación es esencial para el desarrollo económico y social sostenible en Ecuador, mejorando los indicadores económicos y contribuyendo al bienestar social y la cohesión de la sociedad ecuatoriana. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=141647.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Economía |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.