Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/56548
Title: Relación familia-escuela en niños de 3 a 5 años
Authors: Chamba Toledo, Marlon Antonio
Zumba Deleg, Gladys Estefany
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Zumba Deleg, G. E. Chamba Toledo, M. A. (2024) Relación familia-escuela en niños de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/56548
Abstract: Abstract: The present research explores the family-school relationship in children from 3 to 5 years old. He general objective is to strengthen the family-school relationship in educational institutions initial education through innovative strategies that promote communication and stake. The sample includes 10 teachers who work with children from 3 to 5 years old, from different schools in the center of the Girón canton, and 10 parents specifically from initial 2, from the Juan José Flores Basic Education School. The mixed approach facilitated the collection, analysis and linking of qualitative and quantitative data. The methods used were the analytical, synthetic, deductive, descriptive statistics and hermeneutic, which allowed us to work from the construction of the theoretical framework, to the conclusions and recommendations. The technique used was the interview, applying two questionnaires as instruments, one for parents and another for teachers, which are divided into 11 dimensions. The results obtained show favorable dimensions and improvement in the family-school relationship, finally, based on these, an educational proposal is presented to strengthen this dimension for the benefit of children.
Description: Resumen:La presente investigación explora la relación familia-escuela en niños de 3 a 5 años. El objetivo general consiste en fortalecer la relación familia-escuela en las instituciones de educación inicial a través de estrategias innovadoras que promuevan la comunicación y la participación. La muestra comprende 10 docentes que trabajan con niños de 3 a 5 años, de distintas escuelas del centro del cantón Girón, y 10 padres de familia específicamente de inicial 2, de la Escuela de Educación Básica Juan José Flores . El enfoque mixto facilito la recolección, análisis y vinculación de datos cualitativos y cuantitativos. Los métodos utilizados fueron el analítico, sintético, deductivo, estadísticos descriptivos y hermenéutico, que permitieron trabajar desde la construcción del marco teórico, hasta las conclusiones y recomendaciones. La técnica empleada fue la entrevista, aplicando dos cuestionarios como instrumentos, uno a padres de familia y otro a docentes, mismos que se dividen en 11 dimensiones. Los resultados obtenidos evidencian dimensiones favorables y de mejora en la relación familia-escuela, finalmente, en base a estas se presenta una propuesta educativa para fortalecer dicha dimensión en beneficio de los niños.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=141470.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.