Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/67840
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorQuiñones Coronel, Hernán Gonzaloes_ES
dc.contributor.authorRiera Palomeque, Daysi Maribeles_ES
dc.date.accessioned2024-09-09T16:42:21Z-
dc.date.available2024-09-09T16:42:21Z-
dc.date.issued2024es_ES
dc.identifier.citationRiera Palomeque, D. M. Quiñones Coronel, H. G. (2024) La relación familia escuela en niños en niños de 3 a 5 años. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/67840es_ES
dc.identifier.otherCobarc: 1368982es_ES
dc.identifier.urihttps://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=141747.TITN.es_ES
dc.descriptionResumen: Esta investigación explora la relación entre la familia y la escuela en niños de 3 a 5 años, con el objetivo de fortalecer esta conexión mediante estrategias innovadoras que promuevan la comunicación y participación en la educación inicial. Utilizando un enfoque mixto, se realizaron encuestas semiestructuradas a padres y docentes para evaluar sus percepciones sobre la colaboración entre ambos. Los resultados muestran que las escuelas fomentan la inclusión y cuentan con ambientes físicos adecuados, aunque se identificó un uso limitado de tecnología y recursos de apoyo para las familias. Los padres valoran positivamente el apoyo escolar, pero se encontraron áreas de mejora en la comunicación y las actividades extracurriculares. En conclusión, la relación familia-escuela es esencial para el éxito académico y social de los estudiantes. Una colaboración cercana entre padres y maestros puede mejorar el bienestar y desarrollo de los niños en educación inicial.es_ES
dc.description.abstractAbstract: This research explores the relationship between family and school for children aged 3 to 5 years. The primary objective is to strengthen this relationship in early childhood education institutions through innovative strategies that promote communication and participation. A mixed-method approach was employed, using semi-structured surveys presented to both parents and early childhood educators to evaluate perceptions and experiences related to family-school collaboration. This allowed the collection of statistical data on various educational dimensions, which are analyzed in chapter three. The results indicate that schools promote inclusion and have adequate physical environments for children and their activities. However, there is limited use of technology and support resources for families. According to the surveys, parents show an adequate appreciation of the school, and resources and support services are considered one of the strongest dimensions. Conversely, the most limited dimensions include extracurricular activities, as well as communication and collaboration. In conclusion, the relationship between family and school is fundamental for creating an educational environment that leads to the academic success of students by promoting inclusion within the educational institution. The family is a fundamental pillar in a child's life throughout their academic and social journey. Through close and effective collaboration, parents and teachers can work together for the well-being of each early childhood student.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.subjectEcuador.es_ES
dc.subjectTesis digital.es_ES
dc.titleLa relación familia escuela en niños en niños de 3 a 5 años.es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.