Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68079
Title: | Comprensión Lectora y actividades musicales en los niños de 3ro EGB de la UE San Francisco |
Authors: | Chuquiguanga Adrian Esteban Cruz Quilca, Aurora Macarena |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Cruz Quilca, A. M. Chuquiguanga Adrian Esteban (2024) Comprensión Lectora y actividades musicales en los niños de 3ro EGB de la UE San Francisco [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68079 |
Abstract: | Abstract: The purpose of this research work is to propose contributions aimed at improving the reading comprehension of school-age children, through the application of playful exercises using pedagogical concepts influenced by various musical pedagogies. For its execution, it is based on a qualitative-descriptive approach, which is reduced to an observation sheet applied to the group under study and in which pre- and post-application aspects are collected, that is, the resources are included as a recreational and pedagogical tool. associated with music to obtain the students' learning assessment. As a result, it is obtained that there is a certain inclination of the participants towards the insertion of musical resources that allow improving reading comprehension; However, it is necessary to strengthen this type of methods and pedagogies, in such a way that it is possible to open new possibilities for the integration of resources that reinforce activities such as reading, awakening creativity, interaction, and imagination by associating the words with graphics and thereby even motivate their retention, memorization and critical thinking abilities. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de investigación tiene por objeto plantear aportes orientados a mejorar la comprensión lectora de niños en edad escolar, a través de la aplicación de ejercicios lúdicos utilizando conceptos pedagógicos influenciados por varias pedagogías musicales. Para su ejecución se parte de un enfoque cualitativo-descriptivo, que se reduce a una ficha de observación aplicada al grupo en estudio y en la que se recogen aspectos pre y post aplicación, es decir que se incluye como herramienta lúdica y pedagógica a los recursos asociados a la música para obtener la valoración de aprendizaje de los estudiantes. Como resultado se obtiene que existe determinada inclinación de los participantes frente a la inserción de recursos musicales que permitan mejorar la comprensión lectora; sin embargo, es necesario se logre fortalecer este tipo de métodos y pedagogías, de tal manera que se logre abrir nuevas posibilidades para la integración de recursos que refuercen actividades como la lectura, despertando la creatividad, la interacción, y, la imaginación al asociar las palabras con gráficos y con ello incluso motivar su capacidad de retención, memorización y pensamiento crítico. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=143524.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en pedagogía en las artes |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.