Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68089
Title: | Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Institución educativa CORAZONES INQUIETOS de la ciudad de Quito, periodo 2023 - 2024 |
Authors: | Rodríguez Fernández, Amelia Isadora Sinche Pomaquero, Mayra Verónica |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Sinche Pomaquero, M. V. Rodríguez Fernández, A. I. (2024) Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Institución educativa CORAZONES INQUIETOS de la ciudad de Quito, periodo 2023 - 2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68089 |
Abstract: | Abstract: The present research entitled Digital competencies and their relationship with teaching innovation in the educational institution CORAZONES INQUIETOS in the city of Quito, period 2023 2024, whose purpose is to examine the digital relationship and innovation of the teacher in the Educational Institution CORAZONES INQUIETOS , located in the province of Pichincha, Quito canton, El Inca Parish. The cross-sectional qualitative research, the sample reflects 6 teachers, which were carried out with a deductive approach, with the survey technique and its questionnaire instrument, whose results obtained provided relevant information in the research. The results show that teachers have a high level of mastery in digital skills such as literacy in subject matter and information and data; communication and collaboration; digital content creation; security and problem solving. It is deduced that since there is a direct relationship between digital competencies and teaching innovation and by incorporating them in the educational field, the PEA is managed to prosper, including active technological and methodological tools, education is improved, promoting innovative education, managing to cope with the era digital in which we currently live. |
Description: | Resumen: La presente investigación titulada Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Institución educativa CORAZONES INQUIETOS de la ciudad de Quito, periodo 2023 2024, cuyo propósito es examinar la relación digital e innovación del docente en la Institución Educativa CORAZONES INQUIETOS , ubicada en la provincia de Pichincha, cantón Quito, Parroquia El Inca. La investigación de tipo cualitativa de corte trasversal, la muestra refleja a 6 docentes, los cuales ejecutaron con un enfoque deductivo, con la técnica encuesta y su instrumento cuestionario, cuyo resultado obtenido aportaron información relevante en la investigación. En los resultados se evidencia que los docentes poseen un alto nivel dominio en competencias digitales tales como la alfabetización en materia e información y datos; comunicación y colaboración; creación de contenido digital; seguridad y resolución de problemas. Se deduce que al existir relación directa entre competencias digitales e innovación docente y al incorporarlas en el ámbito educativo se logra prosperar el PEA, incluyendo herramientas tecnológicas y metodológicas activas se logra mejorar la educación, impulsando una educación innovadora, alcanzando a hacerle frente a la era digital en la que actualmente vivimos. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=141914.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.