Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68136
Title: | Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años |
Authors: | González Pulido, Félix José Macas Paltín, Joselyn Gianella |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Macas Paltín, J. G. González Pulido, F. J. (2024) Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68136 |
Abstract: | Abstract: This research develops the family-school relationship in children from 3 to 5 years old. The general objective is to strengthen the family-school relationship in early education institutions through innovative strategies that promote communication and participation. The study sample consisted of 10 parents from the school ''Ciudad de Pasaje'' and 10 teachers selected from different educational institutions in the city of Pasaje that provide early education. The methods used were: the analytical-synthetic method and the inductive-deductive method. The technique used was the interview, with the application of two questionnaires, one addressed to teachers and the other to parents, as an instrument for the collection of important data. The results obtained show that the dimensions of technology and community participation, reflecting the barriers among the family for the selection of digital applications or community service initiatives related to the school, the results of parents studied that present the lowest percentage are the dimensions of communication and collaboration and emotional and socioemotional support, highlighting that spaces should be strengthened to promote a safe and welcoming environment. |
Description: | Resumen: La presente investigación desarrolla la relación familia y escuela en niños de 3 a 5 años. El objetivo general consiste en fortalecer la relación familia y escuela en las instituciones de educación inicial a través de estrategias innovadoras que promuevan la comunicación y participación. La muestra de estudio estuvo comprendida por 10 padres de familia de la escuela Ciudad de Pasaje y 10 docentes seleccionadas de distintas instituciones educativas de la ciudad de Pasaje que imparten los niveles de educación inicial. Los métodos utilizados fueron: el método analítico-sintético y el método inductivo-deductivo. La técnica empleada fue la entrevista, con la aplicación de dos cuestionarios, uno dirigidos a docentes y a padres de familia, como instrumento para la recolección de datos importantes. Los resultados obtenidos evidencian que las dimensiones docentes estudiadas las que presentan el menor porcentaje son las dimensiones de tecnología y la participación de la comunidad, reflejando las barreras entre la familia para la selección de aplicaciones digitales o iniciativas de servicio comunitario relacionados con la escuela a su vez, los resultados de padres de familia estudiadas que presentan el menor porcentaje son las dimensiones comunicación y colaboración y de apoyo emocional y socioemocional, destacando que se debe fortalecer los espacios para promover un entorno seguro y acogedor. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=142730.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.