Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68250
Title: | Intervención psicológica cognitivo conductual en niña con trastorno de ansiedad de separación en la infancia. Caso Clínico |
Authors: | Mendoza Armijos, Ximena Fernanda Cuenca Cabrera, Damaris del Cisne |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Cuenca Cabrera, D. D. C. Mendoza Armijos, X. F. (2024) Intervención psicológica cognitivo conductual en niña con trastorno de ansiedad de separación en la infancia. Caso Clínico [Tesis de GRADO, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68250 |
Abstract: | Abstract: In the present study, the case of an 11-year-old patient with symptoms of sadness, intrusive thoughts, restlessness, worry, fear, crying easily and inability to sleep alone. These symptoms led to the diagnosis of Anxiety Disorder Separation in Childhood after a thorough clinical evaluation. The intervention Psychological treatment was carried out under the Cognitive Behavioral (CBT) approach for nine sessions. The first eight sessions focused on techniques such as psychoeducation, training in self-instructions, stopping of thought, imaginative exposition and the economy of cards, aimed at modifying thoughts and behaviors. The ninth session was dedicated to high therapeutic and to provide flash cards for the autonomous management of possible relapses. The Treatment results were positive, with a notable decrease in anxiety and patient's ability to sleep alone in her room. This case highlights the effectiveness of CBT in the treatment of anxiety in children and highlights the importance of interventions early and structured to improve the emotional and functional well-being of patients youths. |
Description: | Resumen: En el presente estudio se documenta el caso de una paciente de 11 años con síntomas de tristeza, pensamientos intrusivos, intranquilidad, preocupación, miedo, llanto fácil e incapacidad de dormir sola. Estos síntomas llevaron al diagnóstico de Trastorno de Ansiedad de Separación en la Infancia tras una evaluación clínica exhaustiva. La intervención psicológica se realizó bajo el enfoque Cognitivo Conductual (TCC) durante nueve sesiones. Las primeras ocho sesiones se centraron en técnicas como psicoeducación, entrenamiento en autoinstrucciones, stop del pensamiento, la exposición imaginativa y la economía de fichas, dirigidas a modificar pensamientos y conductas. La novena sesión se dedicó a la alta terapéutica y a proporcionar tarjetas flash para el manejo autónomo de posibles recaídas. Los resultados del tratamiento fueron positivos, con una notable disminución de la ansiedad y la capacidad de la paciente para dormir sola en su habitación. Este caso destaca la efectividad del TCC en el tratamiento de la ansiedad en niños y subraya la importancia de intervenciones tempranas y estructuradas para mejorar el bienestar emocional y funcional de los pacientes jóvenes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=141856.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología Clínica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.