Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68282
Title: Relación familia-escuela en niños de 3 a 5 años
Authors: Pozo Aguilar, Ximena Catalina
Feijoo Zeas, Sandra María
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Feijoo Zeas, S. M. Pozo Aguilar, X. C. (2024) Relación familia-escuela en niños de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68282
Abstract: Abstract: The purpose of this research work is to design an intervention proposal that allows improvement in the family-school relationship, the methodology of this research It was quantitative, using instruments such as questionnaires, carried out with 10 teachers of different educational institutions in the city of Piñas and 10 parents from the same institution and classroom, resulting in a diagnosis of the problems and causes that cause problems in the family and school relationship, among the most relevant of which is inclusion and diversity, emotional and socio-emotional support. The main objective of this research is strengthening the family-school relationship through innovative strategies that promote communication and participation. In conclusion, thanks to this research we provide useful information to improve certain areas of strength and opportunities for progress in the relationship family-school, keeping in mind the importance of open and effective communication. Is relevant to strengthen communication between family and school, allowing information to be shared relevant to children's academic progress, behavior and emotional well-being.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación tiene como finalidad diseñar una propuesta de intervención que permita el mejoramiento en la relación familia-escuela, la metodología de esta investigación fue tipo cuantitativa, utilizándose instrumentos como cuestionarios, realizado a 10 docentes de diferentes instituciones educativas en la ciudad de Piñas y 10 padres de familia de una misma institución y aula, obteniendo como resultado un diagnóstico de los problemas y causas que provocan inconvenientes en la relación familia y escuela, entre las más relevantes la inclusión y la diversidad, el apoyo emocional y socioemocional. El objetivo principal de esta investigación es el fortalecimiento de la relación familia-escuela a través de estrategias innovadoras que promuevan la comunicación y participación. En conclusión, gracias a esta investigación se aporta información útil para mejorar ciertas áreas de fortaleza y oportunidades de progreso en la relación familia-escuela, teniendo presente la importancia de una comunicación abierta y efectiva. Es relevante fortalecer la comunicación entre familia y escuela, permitiendo compartir información relevante sobre el progreso académico, el comportamiento y el bienestar emocional de los niños.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=141799.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.