Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68471
Title: Realidad virtual en la psicología: Una Cámara de Gesell virtual para procesos de formación
Authors: Ortega Jiménez, David Mauricio
Ochoa Alejandro, Jennifer Carolina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Ochoa Alejandro, J. C. Ortega Jiménez, D. M. (2024) Realidad virtual en la psicología: Una Cámara de Gesell virtual para procesos de formación [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68471
Abstract: Abstract: In the last decade, education has faced the challenge of modernizing its methods of teaching, adapting them to digital environments, especially in practical training. He This study aims to implement a single-user virtual Gesell chamber Gamified, designed to improve training processes in psychology. This innovative tool seeks to replicate and improve the experience of observation and behavioral analysis in an accessible digital format, incorporating playful elements to enhance learning. The research of qualitative, descriptive and exploratory nature included the creation of scripts and resources on major depressive disorder that served as a basis for the validation of the application through satisfaction surveys of psychology students. The findings reveal that the virtual Gesell chamber is not only effective as an educational resource, but also encourages the acquisition of practical skills in a controlled environment. It is concluded that this digital tool offers significant advantages in the field academic, facilitating interactive learning adapted to the demands contemporary aspects of psychological training, while providing an experience enriching and safe education for students.
Description: Resumen: En la última década, la educación ha enfrentado el reto de modernizar sus métodos de enseñanza, adaptándolos a entornos digitales, especialmente en la formación práctica. El presente estudio tiene como objetivo implementar una cámara de Gesell virtual monousuario gamificada, diseñada para mejorar los procesos de formación en psicología. Esta innovadora herramienta busca replicar y mejorar la experiencia de observación y análisis conductual en un formato digital accesible, incorporando elementos lúdicos para potenciar el aprendizaje. La investigación de naturaleza cualitativa, descriptiva y exploratoria incluyó la creación de guiones y recursos sobre el trastorno depresivo mayor que sirvieron como base para la validación del aplicativo mediante encuestas de satisfacción a estudiante de psicología. Los hallazgos revelan que la cámara de Gesell virtual no solo es eficaz como recurso educativo, sino que también fomenta la adquisición de habilidades prácticas en un entorno controlado. Se concluye que esta herramienta digital ofrece ventajas significativas en el ámbito académico, facilitando un aprendizaje interactivo y adaptado a las exigencias contemporáneas de la formación psicológica, al tiempo que proporciona una experiencia educativa enriquecedora y segura para los estudiantes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=141929.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.