Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68688
Title: | Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de unidades educativas en el sector norte de Quito. |
Authors: | Enriquez Jadan, Cynthia Guisella Gómez Valdez, Álvaro Santiago |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Gómez Valdez, Á. S. Enriquez Jadan, C. G. (2024) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de unidades educativas en el sector norte de Quito. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68688 |
Abstract: | Abstract: The purpose of this research is to analyze the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction, of educational institutions in the north of the city of Quito. The methodology is described under a study with a quantitative approach. The psychological instruments used were, for the prevalence of mental health the depression, anxiety and stress scales (DASS - 21) are used, for job satisfaction the subscale of Warr et al. (1979) and for psychological capital PCQ was used, proposed by Luthans and Youssef (2007). Making refers to the Perception of Mental Health in the educational ones the results of the three variables analyzed, mild prevalence of Stress, Anxiety and Depression with percentages of 98%, 87.8% and 89.8% respectively. On the other hand, in the Psychological Capital, we find a value of 136.41 higher than the average, which identifies that it has a greater value while being excellent. In short, based on Job Satisfaction we obtain a value of 77.02 above the average where our indicates that teachers feel satisfied in addition to the works positions. |
Description: | Resumen: El objetivo de esta investigación es analizar la prevalencia de salud mental, el capital psicológico y la satisfacción laboral, de los docentes de instituciones del norte de la ciudad de Quito. La metodología se describe bajo un estudio con un enfoque cuantitativo. Los instrumentos psicológicos utilizados fueron, para la prevalencia de salud mental se utilizó escalas de depresión, ansiedad y estrés (DASS 21), para la satisfacción laboral se utilizó la subescala de Warr et al. (1979) y para el capital psicológico se empleó PCQ, propuesto por Luthans y Youssef (2007). Haciendo referencia a la percepción de salud mental en los docentes los resultados de las tres variables analizadas, prevalece niveles leves de estrés, ansiedad y depresión con porcentajes de 98%, 87,8% y 89,8% respectivamente. Por otra parte, en el capital Psicológico, encontramos un valor de 136,41 superior a la media lo que identifica que poseen un mayor valor siendo óptimo. Por último, en base a la satisfacción laboral obtuvimos un valor de 77,02 sobre la media lo que nos indica que los docentes se sienten satisfechos en sus posiciones laborales. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=143671.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.