Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68698
Title: Salud Mental, Capital Psicológico y Satisfacción Laboral en docentes de la ciudad de Cuenca - Ecuador, año 2023.
Authors: Ramón Aldaz, María Belén
Ramírez Romero, María Fernanda
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Ramírez Romero, M. F. Ramón Aldaz, M. B. (2024) Salud Mental, Capital Psicológico y Satisfacción Laboral en docentes de la ciudad de Cuenca - Ecuador, año 2023. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68698
Abstract: Abstract: Addressing teachers' mental health is crucial for their own well-being, as well as for ensuring a healthy educational environment. The aim of the present study was to determine the prevalence of mental health, psychological capital, and job satisfaction among teachers in the urban sector of the city of Cuenca. A cross-sectional study was conducted with 50 teachers, where information was collected through Ad Hoc questionnaires on sociodemographic and work-related aspects. The evaluation of these data was carried out using a Likert scale, and descriptive statistics techniques were applied for the analysis. The results reveal a marked absence of depression (87%), anxiety (75%), and stress (85%). Additionally, they show a significant level of psychological capital, with hope being the highest (M=33.70), followed by resilience (M=32.55), efficacy (M=31.09), and optimism (M=31.02). High extrinsic satisfaction (M=38.74) and moderate intrinsic satisfaction (M=34.09) were also observed. In conclusion, a low incidence of depression, anxiety, and stress is observed among the participating teachers, highlighting a high level of psychological capital and job satisfaction.
Description: Resumen: Abordar la salud mental de los docentes es crucial para su propio bienestar, así como para garantizar un entorno educativo saludable. El objetivo del presente estudio fue determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y satisfacción laboral en docentes del sector urbano de la ciudad de Cuenca. Se llevó a cabo un estudio transversal con 50 docentes, en el que se recopiló información a través de cuestionarios Ad Hoc sobre aspectos sociodemográficos y laborales, cuya evaluación de estos datos se realizó utilizando una escala tipo Likert, donde se aplicaron técnicas de estadística descriptiva para su análisis. Los resultados revelan una marcada ausencia de depresión (87%), ansiedad (75%) y estrés (85%), además, muestran un nivel significativo de capital psicológico, destacando la esperanza (M=33.70), seguida por la resiliencia (M=32.55), la eficacia (M=31.09) y el optimismo (M=31.02). También se observa una alta satisfacción extrínseca (M=38.74) y una satisfacción intrínseca moderada (M=34.09). En conclusión, se observa una baja incidencia de depresión, ansiedad y estrés entre los docentes participantes, destacando un elevado nivel de capital psicológico y satisfacción en el ámbito laboral.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=143694.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.