Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68953
Title: | Estudio de caso: Intervención psicoterapéutica integrativa en un servidor policial con trastorno mixto ansioso-depresivo |
Authors: | Hurtado Armijos, Arianna Denisse Quevedo Aviles, Ramiro Aaron |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Quevedo Aviles, R. A. Hurtado Armijos, A. D. (2024) Estudio de caso: Intervención psicoterapéutica integrativa en un servidor policial con trastorno mixto ansioso-depresivo [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68953 |
Abstract: | Abstract: This systematization work describes the psychotherapeutic intervention in a clinical case of a 33 years old patient with mixed anxiety-depressive disorder, triggered by an event that occurred during his work as a police officer in a social rehabilitation center. First, an evaluation process was carried out by means of observation and interview techniques and the application of psychological instruments such as: Beck Depression Inventory, Hamilton Anxiety Scale and Salamanca Personality Test. Subsequently, the diagnosis was determined and an intervention plan was structured under the integrative approach, adjusted to the patient's needs. The techniques used included psychoeducation, breathing and relaxation exercises, cognitive restructuring, the ABCDE technique, training in problem solving and assertive communication, among others. The results presented in the pre- and post-treatment were positive, which demonstrates the effectiveness of this approach for the reduction of anxious-depressive symptomatology. |
Description: | Resumen: En el presente trabajo de sistematización se describe la intervención psicoterapéutica en un caso clínico de un paciente de 33 años con trastorno mixto ansioso-depresivo, desencadenado por un evento ocurrido durante su labor como servidor policial en un centro de rehabilitación social. En primer lugar, se realizó un proceso de evaluación mediante técnicas de observación, entrevista y la aplicación de instrumentos psicológicos como: el Inventario de Depresión de Beck, la Escala de Ansiedad de Hamilton y el Test de Personalidad de Salamanca. Posteriormente, se determinó el diagnóstico y se estructuró un plan de intervención bajo el enfoque integrativo, ajustado a las necesidades del paciente. Las técnicas utilizadas incluyeron psicoeducación, ejercicios de respiración y relajación, reestructuración cognitiva, la técnica ABCDE, entrenamiento en resolución de problemas y comunicación asertiva, entre otras. Los resultados presentados en el pre y post tratamiento fueron positivos, lo cual demuestra la efectividad de este enfoque para la reducción de sintomatología ansiosa-depresiva. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=143558.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología Clínica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.