Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/69130
Title: | Estrategias pedagógicas: Preservación de la cultura montubia mediante bailes y juegos de rueda en educación básica superior |
Authors: | Chamba Toledo, Marlon Antonio Oñate Cevallos, Claudia Alicia |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Oñate Cevallos, C. A. Chamba Toledo, M. A. (2024) Estrategias pedagógicas: Preservación de la cultura montubia mediante bailes y juegos de rueda en educación básica superior [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/69130 |
Abstract: | Abstract: The research oriented to the identification of pedagogical strategies that facilitate the preservation and revitalization of the Montubian culture at the higher basic education level; in the subject of Cultural and Artistic Education, consists of three chapters: the first focused on the theoretical framework, compiling background and information bases on the Montubian culture; the second describing the qualitative methodology that was implemented, the objectives set during the development of the project, which focused, in addition to the elucidation of the strategies and the creation of a digital catalog; the tools and instruments applied as the bank of questions for structured interviews; the third chapter, focused on the analysis of the results obtained and the creation of a digital catalog on the Montubian culture that presents valuable data recorded under an easy-to-understand scheme that can be implemented academically, under the framework of the objectives of the activities belonging to the strategies of a ludic and cognitive nature, by the teachers of the Cultural and Artistic Education area. |
Description: | Resumen: La investigación orientada a la identificación de estrategias pedagógicas que faciliten la preservación y revitalización de la cultura montubia en el nivel de educación básica superior; en la materia de Educación Cultural y Artística, consta de tres capítulos: el primero centrado en el marco teórico, recopilando antecedentes y bases informativas sobre la cultura montubia; el segundo describiendo la metodología cualitativa que se implementó, los objetivos planteados durante del desarrollo del proyecto; que se enfocaban, además de la dilucidación de las estrategias y en la creación de un catálogo digital; las herramientas y los instrumentos aplicados como el banco de preguntas para las entrevistas estructuradas; el tercer capítulo, enfocado en el analisis de los resultados obtenidos y en la creación de un catálogo digital sobre la cultura montubia que presenta datos valiosos registrados bajo un esquema de fácil comprensión que puede ser implementado académicamente, bajo el marco de los objetivos de las actividades pertenecientes a las estrategias de carácter lúdico y cognitivo, por los docentes del área de Educación Cultural y Artística. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=142753.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en pedagogía en las artes |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.