Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/69394
Title: | Relación familia-escuela en niños 3 a 5 años |
Authors: | Carrera Toapanta, Pablo Fabián Santos Muñoz, Alexandra Maribel |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Santos Muñoz, A. M. Carrera Toapanta, P. F. (2024) Relación familia-escuela en niños 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/69394 |
Abstract: | Abstract: The study explores the perception of parents and teachers in pedagogical, social, community and inclusion, and its impact on the educational development of children. The objectives were to identify the perception of parents, determine the perception of teachers to encourage family participation in educational decisions, and execute a proposal innovative. The methodology included surveys of parents and teachers, evaluating communication, collaboration, academic support, emotional well-being, inclusion and use of technology. The results show that 96.6% of teachers consider the achievement of social relationship and emotional well-being, and 98% highlight inclusion. Parents value participation in education with 90%. Areas of improvement in technology were identified, where only 40% of parents and 60% of teachers consider collaboration effective in digital content. The conclusions highlight the need to strengthen the communication and collaboration between families and schools, overcoming technological barriers and promote greater inclusion and community participation. Keywords: family-school relationship, early childhood education, educational inclusion, emotional well-being, collaboration pedagogical, technology in education. |
Description: | Resumen:El estudio explora la percepción de padres y docentes en dimensiones pedagógicas, sociales, comunitarias y de inclusión, y su impacto en el desarrollo educativo de los niños. Los objetivos fueron identificar la percepción de los padres, determinar la percepción de los docentes para fomentar la participación familiar en decisiones educativas, y ejecutar una propuesta innovadora. La metodología incluyó encuestas a padres y docentes, evaluando comunicación, colaboración, apoyo académico, bienestar emocional, inclusión y uso de tecnología. Los resultados muestran que el 96.6% de los docentes considera lograda la relación social y el bienestar emocional, y el 98% destaca la inclusión. Los padres valoran la participación en la educación con un 90%. Se identificaron áreas de mejora en tecnología, donde solo el 40% de los padres y el 60% de los docentes consideran efectiva la colaboración en contenidos digitales. Las conclusiones subrayan la necesidad de fortalecer la comunicación y colaboración entre familias y escuelas, superar barreras tecnológicas y promover una mayor inclusión y participación comunitaria. Palabras clave: relación familia escuela, educación infantil, inclusión educativa, bienestar emocional, colaboración pedagógica, tecnología en educación. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=142522.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.