Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/8998
Title: Gestión del liderazgo y de los valores en el colegio Pachamama, parroquia Tumbaco, cantón Quito, provincia de Pichincha, durante el año lectivo 2011 - 2012
Authors: Chininin Campoverde, Victor Eduardo
García Chacón, Paola del Rosario
Keywords: Métodos de estudios
Innovación educativa
Calidad educativa
Magister en gerencia y liderazgo educacional - Tesis y disertaciones académicas
Issue Date: 2013
Citation: García Chacón, Paola del Rosario. (2013). Gestión del liderazgo y de los valores en el colegio Pachamama, parroquia Tumbaco, cantón Quito, provincia de Pichincha, durante el año lectivo 2011 - 2012. (Trabajo de Titulación de Magíster en Gerencia y Liderazgo Educacional). UTPL, Quito.
Abstract: The lack of research on the topics of leadership and values in our country in terms of education, has limited the integral development of our students. In response to this situation, this investigation on Management, Leadership and Values in Pachamama Highschool was set , so as to establish analternative proposal that solves the defeciency in this area, in this sense, allowing a significante improvement in education. This reseach was conducted on a segment group of students, teachers and executives of the Pachamama Highschool in Tumbaco, Quito. The main instruments used for this investigation were suveys, interviews and the analisis of the educational administration tools used in the school, as well as observations and the personal experience adquieredworking in this educational institution. The conclusion that the educational institution must apply and develop practical ways of teaching values, leadership and management to the community reaching an actual awereness of the use of this valueable information. Therefore, the establishment of theoretical and practical workshops for students and teachers on the topics of leadership ,values and management as a toolf or a new student council based on management commisions in different areas (artistic-cultural commision, community service commision, integral heath commision, peaceful coexistance commision, ecological commision and sports commision) is proposed for the benifit and development of the school community.
Description: La carencia de investigación en liderazgo y valores en nuestro país a nivel educativo, ha impedido el desarrollo integral de los alumnos. Frente a esta situación se plantea la investigación de la Gestión del Liderazgo y de Valores en el Colegio “Pachamama, para la creación de una propuesta alternativa que solucione la deficiencia en el ámbito del liderazgo y valores, posibilitando el mejoramiento de la educación. La investigación se hizo a un segmento de estudiantes, docentes y directivos del colegio “Pachamama“. Los principales instrumentos de investigación que se utilizaron fueron encuestas, entrevista, el análisis de los instrumentos de gestión educativa, la observación y experiencia adquirida en la labor realizada en la institución. Se llega a la conclusión de que la institución educativa debe inculcar la aplicación de los temas de valores, liderazgo y gestión hacia la comunidad alcanzando la consciencia del uso de esta información. Por lo tanto, se propone la implementación de talleres teórico prácticos para estudiantes y docentes en el tema de liderazgo, valores y gestión como herramientas para una nueva consejería estudiantil de comisiones de gestión en distintos ámbitos, para el beneficio y desarrollo comunitario.
URI: http:/dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/8998
Appears in Collections:Maestría en Gerencia y Liderazgo Educacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
García Chacon Paola del Rosario.pdf1.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.