Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/20.500.11962/21209
Title: Estudio socio - jurídico de los Abogados en libre ejercicio profesional. El caso ecuatoriano.
Authors: Barros Astudillo, Teodoro José María
metadata.dc.contributor.advisor: Blacio Aguirre, Galo Stalin
Keywords: Abogados - Ética profesional
Abogados - Desempeño
Abogado - Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2017-10-23T14:15:07Z
Issue Date: 2017
Citation: Barros Astudillo, Teodoro José María. (2017). Estudio socio - jurídico de los Abogados en libre ejercicio profesional. El caso ecuatoriano. (Trabajo de titulación de Abogado). UTPL, Quito.
Abstract: In the context of a puzzle project, the research "Socio-Legal Study of Lawyers in Free Professional Practice. The Ecuadorian case" refers to a problem with six variables: socioeconomic level, quality of higher legal education, paradigms of legal education, political participation, fields of professional practice and constitutional culture. The study is bibliographical, field, descriptive and transversal, with quantitative, qualitative and triangulation analysis. The theoretical framework was constructed with access to bibliographic sources. The sample consisted of forty-five lawyers and a guild leader, whom a survey was applied. The results indicate that this profession is stratified, the quality and the paradigm of Law Careers are in the process of transition, prevailing legal positivism, of a formal and inquisitive type and with a tendency towards innovation. The fields of professional practice are the classics (civil, criminal, labor, administrative law) and the new fields are constitutional, environmental and inclusion law. The discourse of human rights is related to the validity of the constitution and the neo-constitutional approach
Description: En el contexto de un proyecto puzzle, la investigación “Estudio Socio-Jurídico de los Abogados en Libre Ejercicio Profesional. El caso ecuatoriano”, se refiere a un problema con seis variables: nivel socioeconómico, calidad de la educación jurídica superior, paradigmas de la educación jurídica, participación política, campos de ejercicio profesional y cultura constitucional. El estudio es bibliográfico, de campo, descriptivo y transversal, con análisis cuantitativo, cualitativo y de triangulación. El marco teórico se construyó con acceso a fuentes bibliográfica. La muestra fue de cuarenta y cinco abogados y de un líder gremial, a quienes se aplicó una encuesta y una entrevista, respectivamente. Los resultados indican que esta profesión está estratificada, la calidad y el paradigma de las Carreras de Derecho están en proceso de transición, predomina el positivismo jurídico, de tipo formal e inquisitivo y con tendencia a la innovación. Los campos de ejercicio profesional son los clásicos (derecho civil, penal, laboral, administrativo) y los nuevos ámbitos son derecho constitucional, ambiental y de inclusión. El discurso de los derechos humanos se relaciona con la vigencia de la constitución y el enfoque del neo-constitucionalimo.
metadata.dc.identifier.other: 1272452
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/21209
metadata.dc.type: bachelorThesis
Appears in Collections:Abogado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Barros Astudillo Teodoro José María.pdf1.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.