Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/20.500.11962/21290
Title: Construcción de un plugin Moodle para la clasificación temática de recursos Web
Authors: Balseca Cevallos, José Vladimiro
metadata.dc.contributor.advisor: Chicaiza Espinoza, Jeanneth Alexandra
Keywords: Recursos digitales
Internet – Usuarios - Investigación
Plugin Moodle – Implementación
Ingeniero en informática – Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2017-10-30T20:41:17Z
Issue Date: 2017
Citation: Balseca Cevallos, José Vladimiro. Construcción de un plugin Moodle para la clasificación temática de recursos Web. (Trabajo de Titulación de Ingeniero en Informática ). UTPL, Quito
Abstract: Searching for information on the Internet is one of the basic tasks performed by users in the network. Due to the large amount and variety of digital resources and information, search engines are not always effective in selecting the most relevant or potentially useful contents for users. In large collections of documents, as in the case of university physical libraries, generally a group of experts makes the thematic classification of materials according to the disciplines of knowledge defined by a thesaurus. The organization according to themes or topics is fundamental so that the user can locate in a more agile the required information. In the present work, a Moodle plugin has been implemented to perform the thematic classification task, automatically, using a previously established knowledge base and design. The implemented plugin can be used by users of educational platforms such as Moodle to identify the disciplines of knowledge related to some resource of interest and depending on this information, determine if an academic material can be useful or not
Description: La búsqueda de información en Internet es una de las tareas básicas que realizan los usuarios en la red. Debido a la gran cantidad y variedad de recursos digitales e información, los motores de búsqueda no siempre son efectivos para seleccionar los contenidos más relevantes o potencialmente útiles para los usuarios. En grandes colecciones de documentos, como en el caso de las bibliotecas físicas universitarias, generalmente, un conjunto de expertos realiza la clasificación temática de los materiales según las disciplinas de conocimiento definidas por un tesauro. La organización de acuerdo con tópicos o temas es fundamental para que el usuario pueda localizar de forma más ágil la información requerida. En el presente trabajo, se ha implementado un plugin Moodle para realizar la tarea de clasificación temática, de forma automática, utilizando una base de conocimiento y un diseño previamente establecidos. El plugin implementado podrá ser utilizado por los usuarios de plataformas educativas como Moodle para identificar las disciplinas de conocimiento relacionadas a algún recurso de interés y en función de esta información, determinar si un material académico puede ser de utilidad
metadata.dc.identifier.other: 1272630
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/21290
metadata.dc.type: bachelorThesis
Appears in Collections:Ingeniero en Informática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Balseca Cevallos José Vladimiro.pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.