Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/20.500.11962/21723
Title: Elaboración de un documento para incentivar la formación de actitudes viales positivas en los estudiantes de 1ro. a 7mo. año de básica de las escuelas rurales del cantón Loja.
Authors: Robalino Quizhpe, Diana Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: García Ramírez, Yasmany Damián
Keywords: Actitud positiva – Estudiantes
Educación primaria – Formación
Escuelas – Zonas rurales
Ingeniero civil – Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2018-01-26T01:54:03Z
Issue Date: 2018
Citation: Robalino Quizhpe, Diana Elizabeth. (2018). Elaboración de un documento para incentivar la formación de actitudes viales positivas en los estudiantes de 1ro. a 7mo. año de básica de las escuelas rurales del cantón Loja. (Trabajo de Titulación de Ingeniero Civil) . UTPL, Loja.
Abstract: Globally and nationally the highest rate of deaths is due to traffic accidents, and each time these accidents leave more human and economic losses. All this problem is the product of the lack of responsibility, ignorance, lack of education and compliance with traffic laws and regulations. Currently Automotive Engineers design vehicles with the best safety controls to save lives, in the same way Civil Engineers have the responsibility to design with the strictest rules of road safety, roads, streets, etc. The problem begins that some adults do not become aware and change their way of acting in front of the steering wheel or in public, this implies that road education must start from childhood. For this reason, this thesis had as purpose to develop a document to encourage the formation of road attitudes, which illustrates activities that strengthen positive road habits, looking for road actors to modify their behavior and behaviors to reduce the number of accidents on the roads of the country. To achieve the objectives, five phases were carried out: data collection, analysis of the most relevant causes of traffic accidents, selection of the most probable causes of traffic accidents, description of the positive and negative behaviors carried out by drivers and pedestrians for Then elaborate the didactic material related to positive behaviors. This document will be delivered to teachers and students. The data collection was made based on the main causes of accidents, reported by the National Traffic Agency. The preliminary document was tested in a school in the city of Loja, where certain changes suggested by teachers and children were made, then the modified document was validated in a rural school.
Description: Esta tesis tuvo como propósito desarrollar un documento para incentivar la formación de actitudes viales, donde se ilustre actividades que fortalezcan hábitos viales positivos, buscando así que los actores viales modifiquen su conducta y comportamientos con el fin de reducir el número de siniestros en las vías del país. Para cumplir con los objetivos se realizaron cinco fases: recolección de datos, análisis de las causas más relevantes de accidentes de tránsito, selección de las causas más probables de accidentes de tránsito, descripción sobre los comportamientos positivos y negativos que realizan los conductores y peatones para luego elaborar el material didáctico relacionado a los comportamientos positivos. Este documento será entregado a los profesores y estudiantes. La recolección de datos se hizo en base a las principales causas de accidentes, reportadas por la Agencia Nacional de Tránsito. El documento preliminar fue puesto a prueba en una escuela de la ciudad de Loja, en donde se realizaron ciertos cambios sugeridos por los docentes y niños, luego se validó el documento modificado en una escuela rural.
metadata.dc.identifier.other: 1274989
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/21723
metadata.dc.type: bachelorThesis
Appears in Collections:Ingeniero Civil

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Robalino Quizhpe Diana Elizabeth.pdf12.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.