Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/22047
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPrado Camacho, Martha Magdalena-
dc.contributor.authorZambrano Hidalgo, Fernanda Lorena-
dc.date.accessioned2018-04-09T13:28:11Z-
dc.date.available2018-04-09T13:28:11Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationZambrano Hidalgo Fernanda Lorena. (2018). Ecuadorian high school teachers’ perceptions on ICT use in their EFL classes. (Trabajo de titulación de Licenciado en Ciencias de la Educación mención Inglés). UTPL, Quitoes_ES
dc.identifier.other1277317-
dc.identifier.urihttp://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/22047-
dc.descriptionEl tema de este estudio fue percepciones de los docentes ecuatorianos sobre el uso de TIC en las clases de inglés como Lengua Extranjera (ILE), cuyo propósito fue investigar y analizar la percepción de los profesores sobre el uso de las TIC. En esta investigación, realizada en la ciudad de Quito, 20 profesores de inglés de dos colegios públicos y dos colegios privados participaron. Los datos fueron recolectados atreves de una encuesta y una entrevista, y tabulados con la finalidad de identificar las barreras y factores que más influyen en los docentes para usar las TIC. Además, los datos fueron analizados atreves de los métodos cuantitativo y cualitativo. Los resultados demostraron que las barreras que impiden el uso de las TIC son: indecisión para usar las TIC por temor a cometer errores, falta de familiaridad con los recursos tecnológicos, no haber asistido a cursos sobre el uso de las TIC, y la edad; mientras tanto, los factores que influyen en los docentes para usar las TIC son: las TIC ayuda a innovar la metodología de enseñanza, las TIC motivan a los estudiantes a aprender inglés, y el uso de las TIC en las clases causa más ventajas que desventajas.es_ES
dc.description.abstractThis study focused on investigating Ecuadorian high school teachers’ perceptions on ICT use in their EFL classes has as purpose to analyze and identify the aspects considered by EFL teachers as barriers to use ICT in the classes and the factors that influence them to use ICT. In this research carried out in the Quito city 20 EFL teachers from two public and two private high schools were involved. The data was collected through questionnaires and interviews. Regarding the methodology in this research, a mixed methods approach, quantitative and qualitative, was used. The quantitative method was applied to analyze the data obtained from the questionnaires in a numerical way; and the qualitative method was used to analyze the information attained by the interviews. The results from this study demonstrated that according to teachers’ perceptions the main barriers to use ICT in teaching are the scare to use ICT, hesitation to use ICT for fear of making mistakes, and unfamiliarity with ICT resources; meanwhile, the factors that influence teachers to use ICT are the following: the use of ICT helps to innovate the teaching methodology, ICT motivates students to learn English, and ICT has more advantages than disadvantages.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.subjectEducación secundaria - Enseñanzaes_ES
dc.subjectEducación secundaria - Ingléses_ES
dc.subjectLicenciado en ciencias de la educación mención inglés - Tesis y disertaciones académicases_ES
dc.titleEcuadorian high school teachers’ perceptions on ICT use in their EFL classeses_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación mención Inglés

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fernanda Lorena Zambrano Hidalgo - Tesis Aprobada.pdf655.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.