Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/23279
Title: | Plan de educación ambiental para el manejo de residuos sólidos generados en diferentes instituciones educativas del cantón loja |
Authors: | Armijos González, Rosa Enith Leiva Guzmán, Alex Dario |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2018 |
Citation: | Leiva Guzmán, A. D. Armijos González, R. E. (2018) Plan de educación ambiental para el manejo de residuos sólidos generados en diferentes instituciones educativas del cantón loja [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/23279 |
Abstract: | Abstract: The generation and management of solid waste cause problems in several ambits such as health, environment, urban development among others. The change of attitude and behavior of people in front of issues of environmental problems would favor to diminish the pressures on the environment. The present work was carried out in three institutions in the city of Loja. A diagnosis was made about the weaknesses in the generation and management of waste, through the application of surveys to students and on-site observation visits. It was determined that the organic residues that are most generated are the remains of food with 76.59%; waste of academic practices 21.10% and other 2.31%; meanwhile, the inorganic ones, the most generated is paper / cardboard with 64.16%; 19.65% plastic; bathroom waste 11.56%; 2.89% glass; batteries 1.16%, cans 0.87%. Supported in these results, the Environmental Education Plan was proposed, which seeks participation, education and awareness on the part of the students, through various programs, with the purpose of reducing the negative environmental impacts and social in the respective institutions in which it will applied. |
Description: | Resumen: La generación y manejo de residuos sólidos causan problemas en varios ámbitos como la salud, ambiente, entre otros. El cambio de actitud y comportamiento de las personas frente a temas de problemas ambientales favorecería a disminuir las presiones sobre el ambiente. El presente trabajo se llevó a cabo en tres instituciones de la ciudad de Loja. Se realizó un diagnóstico sobre las debilidades a la generación y manejo de los residuos, a través de la aplicación de encuestas a los estudiantes y visitas de observación in situ. Se determinó que los residuos orgánicos que más se generan son los restos de comida con 76,59%; residuos de prácticas académicas 21,10% y otros 2,31%; mientras tanto los inorgánicos el que más se genera es el papel/cartón con 64,16%; plástico 19,65%; desechos de baños 11,56%; vidrio 2,89%; baterías 1,16%, latas 0,87%. Apoyados en estos resultados, se propuso el Plan de Educación Ambiental que busca la participación, educación y concientización de parte de los estudiantes, mediante varios programas, con el propósito de disminuir los impactos ambientales negativos y sociales en las respectivas instituciones. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=119810.TITN. |
Appears in Collections: | Ingeniero en Gestión Ambiental |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.