Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/23679
Title: Ecuadorian private high school teacher’s perceptions on ICT use in their classes
Authors: Ulehova, Eva
Faicán Castillo, Paola Katerine
Keywords: Docentes – TICS - Implementación
Inglés – Enseñanza – TICS - Uso
Licenciado en ciencias de la educación mención inglés- Tesis y disertaciones académicas.
Issue Date: 2019
Citation: Faicán Castillo, Paola Katerine. (2019). Ecuadorian private high school teacher’s perceptions on ICT use in their classes. (Trabajo de Titulación de Licenciado Ciencias de la Educación, mención Ingles ), UTPL, Cuenca
Abstract: This study identifies and examines the perceptions gathered from high school teachers regarding the implementation of ICT in their English classes as well as the elements that are considered impediments and are relevant for the application of ICT in their classrooms. For the interpretative description of the results both, a quantitative and qualitative approach were implemented through the numerical data collected. The techniques applied to gather the required information were the interview and the survey. The survey was applied to 5 men and 5 women selected from 10 used as sample. As for the implementation of the interview only 3 male and 3 female were taken from the 10 teachers of the study. The results obtained show that teachers do not conclusively identify the existence of barriers that prevent them from using ICT within the teaching of EFL. However, some teachers consider that age could be a factor that hinders the acquisition of technological skills, but is not a limitation. For this reason all teachers independently their ages need to be trained for the correct use of technological tools, it is important to incorporate constant training programs related to the use of new information and communication technologies in the different phases in the teaching learning- process
Description: Este estudio tuvo como objetivo general determinar el tipo de percepciones de los docentes frente a la implementación de las TIC en la enseñanza del área de Inglés. En miras a cumplir con este propósito se consideró necesario la aplicación de las características esenciales de los métodos cualitativos y cuantitativos para generar una visión global que ayude a responder las preguntas de investigaciones. Para recopilar información de los docentes de una institución educativa se aplicó la técnica de la entrevista y encuesta. En el estudio participaron un total de 10 docentes, 5 hombres y 5 mujeres. Los resultados obtenidos muestran que los docentes no identifican de manera concluyente la existencia de barreras que les impidan utilizar las TIC dentro de la enseñanza de EFL. Sin embargo algunos profesores consideran que la edad pudiera ser un factor que dificulte la adquisición de competencias tecnológicas, más no es un limitante. Por esta razón todos los profesores independientemente de sus edades necesitan ser capacitados para el uso correcto de las herramientas tecnológicas, es importante incorporar programas de capacitación constante, relacionados al uso de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en las diferentes fases del proceso de enseñanza-aprendizaje
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/23679
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación mención Inglés

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Faican Castillo, Paola Katerine.pdf336.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.