Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/23833
Title: Cooperative learning environments and the use of technological tools in secondary Education to Foster active participation in English classes.
Authors: Camacho Minuche, Gina Karina
Jumbo Obaco, Jhessica Alexandra
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2019
Citation: Jumbo Obaco, J. A. Camacho Minuche, G. K. (2019) Cooperative learning environments and the use of technological tools in secondary Education to Foster active participation in English classes. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/23833
Abstract: Abstract:The present research aims to encourage teachers to incorporate cooperative learning activities and the use of technological tools in their classes to foster students participation. This research was carried out in a private high school from the city of Loja, the main participants of this study were 3 teachers and 89 students who belong to first, second and third year of baccalaureate. The students age ranged between sixteen and seventeen years old. Quantitative and qualitative approaches were used to analyze information about the role of cooperative learning and technology inside English classrooms. Additionally, the main instruments for collecting information were students questionnaire that includes information about classroom management, observation sheet that focuses on lesson organization, teacher-student interactions, cooperative learning activities, lesson implementation, and instructional materials, and teachers questionnaire that includes information about the role of technology and cooperative learning inside the classrooms. The findings from this study concluded that in spite of the isolated use of technology in classes, cooperative learning needs to be linked to obtain better results in their academic growth.
Description: Resumen: La presente investigación tiene como objetivo alentar a los maestros a incorporar actividades de aprendizaje cooperativo y el uso de las herramientas tecnológicas para fomentar la participación de los estudiantes. Esta investigación se llevó a cabo en una escuela secundaria privada de la ciudad de Loja; los principales participantes de este estudio fueron 3 maestros y 89 estudiantes del primer, segundo y tercer año de bachillerato. La edad de los estudiantes oscilaba entre los dieciséis y los diecisiete años. Se utilizaron enfoques cuantitativos y cualitativos para analizar la información sobre el papel del aprendizaje cooperativo y la tecnología dentro de las aulas de inglés. Además, los principales instrumentos para recopilar información fueron el cuestionario de los estudiantes que incluyen información sobre la gestión del aula, la hoja de observaciones que se centra en la organización de lecciones, interacciones entre maestros y estudiantes, actividades de aprendizaje cooperativo, implementación de lecciones y materiales de instrucción, y el cuestionario para maestros que incluyen información sobre el papel de la tecnología y el aprendizaje cooperativo dentro de las aulas. Los hallazgos de este estudio concluyeron que, a pesar del uso aislado de la tecnología en las clases, el aprendizaje cooperativo debe vincularse para obtener mejores resultados en su crecimiento académico.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=120924.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación mención Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.