Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/24242
Title: Competencias mediáticas en niños y niñas de Preparatoria y Subnivel de Básica Elemental del Ecuador.
Authors: Castillo Cuenca, Haydeé Marisol
Maza Alejandro, María Donatila
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2019
Citation: Maza Alejandro, M. D. Castillo Cuenca, H. M. (2019) Competencias mediáticas en niños y niñas de Preparatoria y Subnivel de Básica Elemental del Ecuador. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/24242
Abstract: Abstract:The present investigative work has the purpose of diagnosing the level of media competences in boys and girls of the High School and Basic Element Sublevel in the particular Educational Unit San Francisco de Asis de la Arcadia, the sample was of 153 students, whose ages oscillate between 4 At 8 years of age, the methods used were inductive-deductive, hermeneutic, statistical; The survey, interview and observation techniques were also applied, the instrument used to gather information was the questionnaire. Through the grouping of results, the dimensions of language, technology, interaction processes, production and diffusion, ideology and values, aesthetics were analyzed; which indicate that students have a high level of media skills, as it was evident that the institution has technological equipment in the classrooms, which has allowed a better involvement of students; However, it is necessary to consider the dimensions that have low competition, to strengthen their ability to issue a criterion in the face of different questions that arise.
Description: Resumen: El presente trabajo investigativo tiene la finalidad de diagnosticar el nivel de competencias mediáticas en niños y niñas de Preparatoria y Subnivel de Básica Elemental en la Unidad Educativa particular San Francisco de Asís de la Arcadia, la muestra fue de 153 estudiantes, cuyas edades oscilan entre 4 a 8 años de edad, los métodos utilizados fueron inductivo-deductivo, hermenéutico, estadístico; así también se aplicó las técnicas de encuesta, entrevista y la observación, el instrumento empleado para la recopilación de información fue el cuestionario de preguntas. Mediante la agrupación de resultados, se analizó las dimensiones de lenguaje, tecnología, procesos de interacción, producción y difusión, ideología y valores, estética; las cuales nos indican que los estudiantes poseen un alto nivel de competencias mediáticas, ya que se evidencio que la institución cuenta con equipos tecnológicos en las aulas, lo que ha permitido un mejor involucramiento de los estudiantes; sin embargo se debe considerar las dimensiones que poseen una baja competencia, para fortalecer su capacidad de emitir un criterio frente a diferentes interrogantes que se presenten.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=121446.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.