Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/24364
Title: Visión jurídico-crítica de la obra literaria de Pablo Palacio
Authors: Celi Toledo, Israel Patricio
Iñiguez Granda, José Luis
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2019
Citation: Iñiguez Granda, J. L. Celi Toledo, I. P. (2019) Visión jurídico-crítica de la obra literaria de Pablo Palacio [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/24364
Abstract: Abstract:In the present work of investigation a brief historical glance of the North American movement was made Law and Literature, whose beginnings go back to the end of century XIX until it is definitively consolidated in the Seventies of century XX, with the publication of several works of anti-formalist jurists who find in literary works a way to understand the law from a more humanized, from three perspectives: law in literature, law of literature and law as literature. Under this antecedent, narrative constructions relevant to legal thought were analyzed, from three star novels of lojana literature: La Emancipada, by Miguel Riofrío; La Campana de Ciudadela, by José Alejo Palacios; and Luzmila by Manuel Enrique Rengel. And finally, in the work of Pablo Palacio, specifically in Un hombre muerto a puntapiés and Vida del ahorcado, identified abnormal characters, casuistic scenarios and satirical events that denounce a lacerating justice that acts in the name of the law, which is he questions it insistently.
Description: Resumen: En el presente trabajo de investigación se realizó una breve mirada histórica del movimiento norteamericano Law and Literature (Derecho y Literatura), cuyos inicios se remontan a finales del siglo XIX hasta que se consolida de manera definitiva en los años setenta del siglo XX, con la publicación de varias obras de juristas anti formalistas que encuentran en las obras literarias un camino para la comprensión del derecho desde una visión más humanizada, desde tres vertientes: derecho en la literatura, derecho de la literatura y derecho como literatura. Bajo este antecedente se analizó construcciones narrativas relevantes para el pensamiento jurídico, de tres novelas estelares de la literatura lojana: La Emancipada, de Miguel Riofrío; La Campana de Ciudadela, de José Alejo Palacios; y Luzmila de Manuel Enrique Rengel. Y finalmente, en la obra de Pablo Palacio, concretamente en Un hombre muerto a puntapiés y Vida del ahorcado, se identificó personajes anormales, escenarios casuísticos y sucesos satíricos que denuncian un aparto de justicia lacerante que actúa en nombre de la ley, al que se lo cuestiona insistentemente.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=121610.TITN.
Appears in Collections:Abogado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.