Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/24625
Title: Estimación de la aceleración lateral cómoda en curvas horizontales de la carretera Loja-Catamayo
Authors: García Ramírez, Yasmany Damián
Aguilar Cárdenas, Diego Fabián
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2019
Citation: Aguilar Cárdenas, D. F. García Ramírez, Y. D. (2019) Estimación de la aceleración lateral cómoda en curvas horizontales de la carretera Loja-Catamayo [Tesis de Postgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/24625
Abstract: Abstract:In the geometric design of roads, lateral acceleration is an important variable when making the horizontal geometric design. In previous literature several investigations have been developed that relate the lateral acceleration of a curve with the internal comfort of passengers inside a vehicle. The Loja-Catamayo road, being a mountain road has radii of small curvatures that affect the comfort or comfort of the occupants of a vehicle. For success it was proposed to obtain the lateral accelerations provided by the VIDEO VBOX LITE equipment, to relate them to the degrees of comfort or discomfort. Use vehicle occupant assessments on each selected horizontal curve. The controlled study raised comfort thresholds depending on the radii of curvature affected. From these relationships, suggestions can be adopted in current regulations with the projection of improving travel comfort or comfort in future geometric designs of mountain roads.
Description: Resumen:En el diseño geométrico de carreteras se presenta la aceleración lateral es una variable importante al momento de realizar el diseño geométrico horizontal. En literatura previa se han desarrollado varias investigaciones que relacionan la aceleración lateral de una curva con el confort interno de pasajeros dentro de un vehículo. La vía Loja-Catamayo, al ser una carretera de montaña presenta radios de curvaturas pequeños que afectan la comodidad o confort de los ocupantes de un vehículo. Por consiguiente se planteó obtener las aceleraciones laterales proporcionadas por el equipo VIDEO VBOX LITE, para relacionarlos con los grados de comodidad o incomodidad. Se utilizaron encuestas a los ocupantes del vehículo en cada curva horizontal seleccionada. El estudio logró plantear umbrales de comodidad en función de los radios de curvatura existentes. A partir de estas relaciones se podrá adoptar sugerencias en las normativas vigentes con la proyección de mejorar la comodidad o confort de viaje en los futuros diseños geométricos de carreteras de montaña.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=122142.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Ingeniería Vial



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.