Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/24675
Title: Systematization of pedagogical experiences
Authors: Ochoa Cueva, César Augusto
Vásquez Marín, Salome Anayansi
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2019
Citation: Vásquez Marín, S. A. Ochoa Cueva, C. A. (2019) Systematization of pedagogical experiences [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/24675
Abstract: Abstract:This research is the systematization of the pedagogical experience whose objective is to analyze, reflect, and interpret two experiences of my pre-professional internship to generate new knowledge and improve teaching practice. The first one was the observation I made to experienced teachers in a private bilingual school with students of primary education; the other one was on my teaching during the practice done with students in a private non-bilingual high school; both experiences were carried out in institutions in the city of Quito. The methods and techniques used in this research include documentary review of different scientific sources as theoretical support; also, the observation and reflexive analysis to interpret the different lived experiences. The used instruments were the descriptive sheets and the detailed reports of the observed and taught classes during the pre-professional internships. One of the most relevant conclusions is that performing this systematization work contributes to acquiring experience specially for a teacher in formation without teaching practice; also, observing and teaching classes and reflecting on them contribute with more experience, knowledge, and confidence for future teaching labor.
Description: Resumen: Esta investigación es la sistematización de la experiencia pedagógica cuyo objetivo es analizar, reflexionar e interpretar dos experiencias de mis pasantías pre-profesionales para generar nuevos conocimientos y mejorar la práctica docente. La primera experiencia fue la observación que hice a profesores experimentados en un colegio privado bilingüe con estudiantes de primaria; la otra fue sobre mi enseñanza durante la práctica que realicé en un colegio privado no bilingüe con estudiantes de secundaria, ambas experiencias fueron realizadas en instituciones de Quito. Los métodos y técnicas usadas en esta investigación incluyen revisión documental de diferentes fuentes científicas como sustento teórico, también la observación y el análisis reflexivo para hacer la interpretación de las diferentes experiencias vividas. Los instrumentos usados fueron las fichas descriptivas y los reportes detallados de las clases observadas y dadas durante las pasantías pre-profesionales. Una de las conclusiones más relevantes es que realizar el trabajo de sistematización contribuye a adquirir experiencia, especialmente para un profesor en formación sin práctica docente, observar clases o darlas y reflexionar sobre ellas aporta más experiencia, conocimiento y confianza para su futura labor docente.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=122214.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.