Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/25031
Title: | Diagnóstico de necesidades de formación de los docentes de bachillerato |
Authors: | Dousdebés Veintimilla, Inés María del Socorro Quelal Armas, David Napoleón |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2019 |
Citation: | Quelal Armas, D. N. Dousdebés Veintimilla, I. M. D. S. (2019) Diagnóstico de necesidades de formación de los docentes de bachillerato [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/25031 |
Abstract: | Abstract:The present research called Diagnosis of Training Needs of High School Teachers working in the areas of Physics and Mathematics aims to determine the main training requirements for teachers currently working in the area's baccalaureate. This study was carried out in the Catholic Education Unit "La Victoria" of Ibarra and the Educational Unit "Pérez Pallares" of Quito during the 2018-2019 academic period. The methodology used in the study is called action research and includes a synthetic method in the analysis, inductive - deductive and deductive. The observation was used as a technique and the application of a questionnaire to a sample of ten teachers as assessment instruments. Finally, the development of the research allows us to conclude that the teachers of the Educational Institutions investigated have training needs regarding curricular planning and classroom management, so a training proposal focused on content related to the identified need was developed , with the objective of generating and strengthening knowledge that will improve the quality of education offered in the Educational Units. |
Description: | Resumen: La presente investigación denominada Diagnóstico de Necesidades de Formación de Docentes de Bachillerato que trabajan en las áreas de Física y Matemática tiene como objetivo determinar las principales exigencias de capacitación para los docentes que actualmente laboran en el bachillerato del área. Este estudio fue realizado en la Unidad Educativa Católica La Victoria de Ibarra y la Unidad Educativa Pérez Pallares de Quito durante el periodo académico 2018-2019. La metodología empleada en el estudio se denomina investigación acción e incluye método sintético en el análisis, inductivo deductivo y deductivo. La observación se utilizó como técnica y la aplicación de un cuestionario a una muestra de diez docentes como instrumentos de evaluación. Finalmente, el desarrollo de la investigación permite concluir, que los docentes de las Instituciones Educativas investigadas poseen necesidades de formación respecto a la planificación curricular y gestión en el aula, por lo que se elaboró una propuesta de capacitación enfocada en contenidos relacionados a la necesidad identificada, con el objetivo de generar y fortalecer conocimientos que permitan mejorar la calidad de educación que se oferta en las Unidades Educativas. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=122757.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.