Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26067
Title: | Desarrollo de una app para el acceso al prototipo de laboratorio remoto a través de un dispositivo móvil |
Authors: | Sarango Lapo, Celia Paola Salinas Sagbay, Pedro José. |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | Salinas Sagbay, P. J. Sarango Lapo, C. P. (2020) Desarrollo de una app para el acceso al prototipo de laboratorio remoto a través de un dispositivo móvil [Tesis de N/D, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26067 |
Abstract: | Abstract: Information and Communications Technology (ICT) have play an important role in education which has given way to new lines of work and research such as Mobile Learning (MLearning). Nowadays, more and more applications are designed and developed for the MLearning. Experimentation with remote laboratories (RL) has become a technological achievement that improves student s autonomous and experimental learning activities. This work shows the aspects considered for the design of a mobile application using Ionic framework that allow the access to a remote physics laboratory aimed to the students enrolled of a distance programs to carry out experimental practices. The methodology was applied in phases: analysis, design, development, implementation and evaluation. As a result, an optimized and cross-platform mobile application was obtained, with a graphical user interface (GUI) with a responsive design capable of adapting to any mobile device such as iOS and Android based on resolution ranges. The functional testing of the application accomplishes the requirements for which it was required. |
Description: | Resumen: Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) han desempeñado un papel importante en la educación, que ha dado paso a nuevas líneas de trabajo e investigación como el aprendizaje móvil (M-Learning). Hoy en día, más y más aplicaciones están diseñadas y desarrolladas para el M-Learning. La experimentación con laboratorios remotos (RL) se ha convertido en un logro tecnológico que mejora las actividades de aprendizaje autónomo y experimental de los estudiantes. Este trabajo muestra los aspectos considerados para el diseño de una aplicación móvil utilizando el framework IONIC que permite el acceso a un laboratorio remoto de física dirigido a los estudiantes matriculados en programas a distancia para llevar a cabo prácticas experimentales. La metodología aplicada contempló las fases de: análisis, diseño, desarrollo, implementación y evaluación. Como resultado, se obtuvo una aplicación móvil optimizada y multiplataforma, con una interfaz gráfica de usuario (GUI) con un diseño receptivo capaz de adaptarse a cualquier dispositivo móvil como iOS y Android basado en rangos de resolución. La prueba funcional de la aplicación cumple los requisitos para los cuales fue requerida. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=123600.TITN. |
Appears in Collections: | Ingeniero en Sistemas Informáticos y Computación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.